S-au alocat deja opt milioane de euro pentru exproprieri si selectarea companiei de consultanta care va acorda asistenta juridica, tehnica si financiara pentru alegerea constructorului. Pretul Centurii ar urma sa fie cue 40 la suta mai mare decat cel estimat initial, deoarece valoarea terenurilor a crescut considerabil.

„Obiectivul nostru este sa finalizam lucrarile in trei ani. Primul tronson care va demara este cel care face legatura intre Autostrada Bucuresti - Pitesti si Autostrada Soarelui. Eu estimez la inceputul anului viitor. Acest tronson are o lungime de 52,77 kilometri", a declarat ministrul transporturilor, Ludovic Orban, citat de Romania Libera.

De unde vin banii pentru un pret cu 40 la suta mai mare? Noua centura va costa in jur de un miliard de euro, in plus, contrar practicilor din UE, traficul pe aceasta sosea va fi taxat.

Metoda pentru constructie, aleasa de stat este concesionarea. Proiectul implica realizarea a cel putin 100 de kilometri de autostrada in jurul Capitalei, la o distanta cuprinsa intre unu si zece kilometri spre exteriorul actualei centuri ocolitoare. Lucrarile vor demara cu portiunea de nord, care va avea la vest un nod de legatura cu autostrada A1 Bucuresti-Pitesti, iar la est, altul cu autostrada A2, Bucuresti-Constanta. Lungimea portiunii nordice a autostrazii va fi de 52 de kilometri.

Cotidianul informeaza ca pana in prezent au fost angajate firmele care acorda consultanta statului pe parcursul negocierii cu firmele interesate de concesiune, urmand ca pana la finele anului sa fie angajat si concesionarul. „Lucrarile vor demara cel mai probabil la inceputul anului viitor“, spune ministrul Orban.

Citeste si:

Termenul de trei ani dat de Ludovic Orban este aproape nerealist, tinand cont de complexitatea negocierilor presupuse de concesiune, dificultatea exproprierilor terenurilor necesare si obtinerea autorizatiilor. Insa, ministrul se bazeaza pe simplificarea procedurilor de expropriere si de obtinere a autorizatiilor, in urma adoptarii de catre Guvern a unui proiect de act legislativ in acest sens.

Contrar exemplelor din tarile Uniunii Europene, parcurgerea autostrazii se va face contra unei taxe. Intentia sa contravine practicilor din multe tari europene in care traficul pe centurile ocolitoare nu este taxat tocmai pentru a determina automobilistii in tranzit sa ocoleasca centrele aglomerate ale oraselor. Spre exemplu, astfel de scutiri de taxe se practica in Italia si in Bulgaria, insa metoda nu este agreata de ministru. Acesta vrea taxa pe autostrada ocolitoare, dar si o alta in interiorul orasului, care sa goneasca soferii spre autostrada-inel. „Nu va fi o taxa asa cum vrea acum primarul Videanu“, spune insa ministrul, facand referire la intentia municipalitatii de a taxa cu 5 lei fiecare masina care circula prin centrul orasului. Taxa pe autostrada va ajuta la recuperarea partiala a investitiei concesionarului, estimata in jurul unui miliard de euro. Schema finala de taxare va fi definitivata dupa alegerea concesionarului, iar aceasta va fi un element important in selectia sa.

Firma portugheza de constructii Mota Engil, impreuna cu grupul rival Soares da Costa si administratorul de autostrazi Brisa vor participa la licitatia pentru concesionarea a trei tronsoane de autostrada din Romania, potrivit directorului financiar Eduardo Rocha.

Potrivit Adevarul, consortiul ar putea investi pana la trei miliarde de euro in cazul in care va castiga proiectul de constructie si administrare a trei autostrazi in Romania. Gupul portughez Mota Engil este prezent in Romania prin divizia sa energetica Martifer, in care detine o participatie de 50%, dezvoltand de asemenea in cadrul unui consortiu ansamblul rezidential Romfelt Plaza.