Deplasarea cu masina risca sa devina un lux pentru romani pana la sfarsitul anului 2008. Specialistii nu exclud ca benzina si motorina comercializate la pompa sa se scumpeasca accelerat, pana la 4,5-5 lei/litru, fata de media actuala de 4,2 lei/litru. „Nu trebuie sa mire pe nimeni un asemenea pret, daca titeiul va atinge cotatia de 140-150 de dolari/baril, asa cum se preconizeaza.Deja a fost atins nivelul de 106 dolari/baril, la sfarsitul saptamanii trecute“, ne-a declarat Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari (ABP) – organizatie care reuneste aproximativ 400 de mici benzinarii.

Intr-adevar, prognozele referitoare la evolutia pretului petrolului nu sunt deloc optimiste pe plan international. Chakib Khelil, presedintele Organizatiei Tarilor Exportatoare de Petrol (OPEC), a avertizat ca petrolul isi va mentine cotatia la nivelul ridicat consemnat în prezent, pâna la sfârsitul anului, potrivit Reuters, care a citat un interviu din presa algeriana. El a mentionat ca printre factorii care influenteaza piata se numara speculatiile si tensiunile geopolitice, mai ales ca urmare a situatiei legate de îmbogatirea uraniului în Iran si a crizei dintre Venezuela si compania americana ExxonMobil.

De altfel, nu numai oficialii OPEC se asteapta la asemenea evolutii. In urma cu cåteva luni, Dinu Patriciu, presedintele Grupului Rompetrol, vorbea despre atingerea cotatiei de 150 dolari/baril, in cursul acestui an, ca urmare a dezechilibrului dintre rezerve si consum. Desigur, avansul pretului petrolului la bursele internationale nu se resimte imediat la pompele romanesti. „Cresterea are loc dupa consumarea stocurilor existente, ceea ce înseamna cel mult un ciclu de productie, adica intre trei saptamâni si 45 de zile“, ne-au declarat reprezentantii Rompetrol. Soferii romani pot face si un calcul simplu. Orice crestere de 10% a pretului titeiului pe piata internationala determina o marire cu 3 - 4% a pretului la pompa în România. Exista insa si castigatori in aceasta scumpire. „Pe langa companiile petroliere, statul se poate numi un castigator sigur, pentru ca mai bine de jumatate din pretul carburantului este reprezentat de taxe si impozite“, ne-a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al GEA.