Gandul informeaza ca ancheta este solicitata de Asociatia Romana a Carnii, Asociatia Producatorilor din Industria Laptelui, Patronatul National al Viei si Vinului, Rompan, Federatia Sindicala din Industria Alimentara si Federatia sindicatelor din agricultura Agrostar.

Producatorii sustin ca li se impun conditii contractuale ce le reduc substantial profiturile si conduc la o crestere artificiala a preturilor, anunta Romania Libera.

Principalele nemultumiri ale patronatelor sunt nenumaratele taxe impuse de marilor magazine producatorilor care vor sa-si vanda marfurile in aceste locatii. Intre acestea se numara taxa de intrare in magazine, taxa de raft, taxa de deschidere pentru noile hipermarketuri sau taxa de catalog.

Presedintele Romalimenta, Sorin Minea, a declarat ca „taxele ascunse“ cresc pretul de vanzare a unui produs cu pana la 60%. „In functie de negocieri, taxa pentru listarea in magazin variaza intre 2.000 si 20.000 euro. Marile magazine aplica taxe pe orice. Taxa pentru cap de raft, taxa de pozitionare a produsului, taxa de calatog, taxa de promovare a produselor si taxa pentru degustare sunt cele mai mari in hypermarketuri. Pentru a avea cap de raft o saptamana, producatorii platesc mii de euro pentru un produs. In facturi, aceste taxe sunt trecute drept buget de marketing“, citeaza Gardianul.

Laptele, ouale, salamul sau vinul sunt cateva dintre produsele care la prima vedere par ieftine in hipermarketuri. Insa, potrivit Ziarul, diferentele dintre preturile producatorilor si cele practicate in marile magazine sunt considerabile.

Lapte este cumparat de la producator cu 1,1 lei/litru, in timp ce in supermarket pretul ajunge si la 4,6 lei/litru. Aceeasi situatie exista si in cazul oualelor, al caror pret este dublat de la 0,29 lei/buc la 0,6 lei/buc. Lista exemplelor poate continua cu fiecare produs existent pe rafturile hypermarketurilor.

Citeste si:

Cei mai afectati de aceste masuri, sunt micii producatori pe care hypertaxele ii conduc catre faliment. Deasemenea, marile magazine distrug comertul de cartier si pietele traditionale, motiv pentru care acestea ar trebui scoase in afara sau la marginea oraselor. Mecanismul este simplu, supermarketurile le impun furnizorilor si producatorilor sa nu comercializeze produsele la preturi mai reduse in alte magazine, ceea ce afecteaza afacerile magazinelor de 'bloc'. Nemaiavand clienti, magazinele mici intra in faliment. Astfel ca, prin disparitia acestora, procesatorii mici gasesc din ce in ce mai greu puncte alternative de desfacere.

Jurnalul National anunta ca patronatele si sindicatele din industria alimentara si din domeniul agriculturii propun realizarea unui Cod de Bune Practici Comerciale pentru supermarketuri, care sa impiedice "abuzurile" magazinelor.

Consiliul Concurentei afirma ca nu are motiv sa inceapa o investigatie printre marii retaileri.
Vinovata se face cota de piata a supermarketurilor care acum ajunge la numai 35%, iar pentru a declansa procedurile de cercetare, ar mai fi nevoie de cel putin 5%. Ca urmare a cotei de piata mici a hipermarketurilor, Consiliul Concurentei se va margini doar la monitorizarea evolutiei retailului romanesc.

Adevarul atentioneaza ca metodologia de calcul este deficitara, intrucat ar trebui luata in considerare doar populatia care cumpara din magazin si in acest fel se ajunge la o cota de piata de 80%. Eliminarea practicilor de monopol al marilor magazine ar fi si in favoarea cumparatorilor, care ar achizitiona produse mai ieftine, cu 5-10% in prima faza.