Daca pana acum ora exacta in domeniul afacerilor se dadea la Bucuresti, in ultima perioada s-a creionat un nou pol investitional. Clujul si-a depasit conditia unui simplu oras de provincie si este pe cale sa devina o adevarata capitala a businessului romanesc. Lucru probat de numele grele din industria mondiala care au ales sa intre pe piata autohtona cu prima halta la Cluj.

Capitala era pana nu de mult punctul de intrare in Romania a marilor companii. Aici au venit primii mari dezvoltatori imobiliari, primele lanturi de hipermarketuri si primele institutii bancare de renume. Incet, incet, managerii firmelor de afara care vor sa atace piata locala pun la cale strategii alternative. Astfel, se poate observa cum o serie de trusturi internationale aleg alte orase drept head-quarter pentru businessurile din Romania. Iar Clujul este cel mai bun exemplu in acest sens.

De altfel, numeroasele postari de pe diverse forumuri abunda in remarci precum „Clujul bate Bucurestiul" sau „Capitala Romaniei e la Cluj". In anumite privinte, chiar asa este.

Odata cu venirea unor jucatori de talie mondiala, cum ar fi Emerson sau Nokia, cu furnizorii sai, orasul de pe Somes este tot mai indreptatit sa aspire la statutul de capitala atat in domeniul tehnologiei informatiei, cat si in celelalte domenii investitionale cum ar fi imobiliarele, retailul sau transporturile.
Potrivit statisticilor furnizate de reprezentantii Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS), Clujul se situeaza pe locul 3 in tara cu un numar de 4.830 de companii, reprezentand 3,7% din totalul companiilor straine inregistrate in Romania.

Acestea sunt insa datele statistice de dinaintea relocarii Nokia de la Bochum la Jucu. Monica Barbuletiu, vicepresedinte ARIS, spune ca judetul Cluj va deveni foarte atractiv pentru investitori in urmatorii doi-trei ani, datorita proiectului Nokia.

Nokia, vestitorul primaverii afacerilor clujene
Valoarea investitiilor de tip greenfield realizate in capacitatile de productie dezvoltate in Romania a ajuns la circa 2,3 miliarde euro, iar cele mai importante proiecte au fost dezvoltate in Muntenia (Pirelli, la Ploiesti) si Transilvania (Nokia, la Jucu). Valoarea capacitatilor de productie realizate la Cluj depasesc astazi jumatate de miliard de euro, ritmul de crestere fiind cel mai mare din Romania.

Citeste si:

De astazi inainte, cand se va face referire la Cluj-Napoca se va vorbi de perioada de dinainte de Nokia si de dupa Nokia. Investitia finlandezilor poate fi luata drept kilometrul zero in ceea ce priveste dezvoltarea orasului. Dupa venirea concernului finlandez, si alti investitori importanti din Occident si-au manifestat intentia de a face afaceri la Cluj.

Autoritatile au reactionat, incercand sa le asigure companiilor straine infrastructura si facilitatile necesare pentru buna desfasurare a activitatii acestora. Concret, pe langa autostrada Transilvania, al carei termen de finalizare se preconizeaza a fi tot mai indepartat, s-au mai batut in pioneze planurile pentru o autostrada urbana. Aceasta ar urma sa lege Dejul de Jucu si, potrivit arhitectului-sef al Clujului, ar putea ajunge chiar pana la Bistrita.

Mercedes va desena cea mai prospera zona a Romaniei
Daimler Benz s-a interesat de Romania. Asta este o certitudine. Au ochit si terenul. Langa fabrica Nokia. In consecinta, autoritatile au decis sa majoreze suprafata Parcului Industrial Tetarom III cu inca 170 de hectare. Ele raspund in acest fel intentiei Mercedes de a ridica acolo viitoarea fabrica de automobile din clasele A si B.

„Extinderea parcului este necesara, intrucat au aparut si alti investitori care vor mai mult teren.
Avem investitori importanti ce provin din industrii precum cea de automobile, electronica, electrotehnica si aviatica care tatoneaza zona", declara, zilele trecute, Marius Nicoara, presedintele Consiliului Judetean Cluj.

Un centru important de afaceri are un aeroport pe masura. Autoritatile locale au observat acest aspect si au promis sa dezvolte Aeroportul International Cluj.
Simpla enuntare a acestui proiect a atras noi companii aviatice, cum ar fi German Wings, o companie low cost controlata de Lufthansa sau chiar Air France, Britsh Airways sau KLM care vor opera curse directe din Cluj catre mari orase europene. Spre exemplu, German Wings va opera zboruri directe Cluj-Napoca - Koln si mizeaza pe un grad de ocupare de peste 80%.