Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a aprobat in Consiliul sau Tehnico-Economic (CTE) un studiu realizat de catre firma britanica Atkins conform caruia costul total de realizare a autostrazii, in sistem de concesiune, este de nu mai putin de 2,6 miliarde de euro. Daca s-ar construi cu bani de la bugetul de stat, costul total ar fi chiar cu 800 de milioane de euro mai mare, sustine studiul.

Potrivit datelor din documentatia de licitatie, traficul exprimat ca medie zilnica anuala va varia in perioada 2013-2025 intre 9.887 de vehicule (portiunea Predeal-Risnov, in 2013) si 45.000 de vehicule intre Sinaia si Busteni, in 2025. Pe aceasta perioada, media anuala zilnica va fi deci de 25.000 de masini. Luind in calcul o perioada de concesionare de 30 de ani, adica pina in 2040, si presupunind ca tendinta de crestere a traficului se va mentine pina la finalul concesiunii, media perioadei ar putea fi 30.000 de masini. In concluzie, in cei 30 de ani ai concesiunii, portiunea va fi tranzitata de 328 de milioane de vehicule. Daca statul va decide recuperarea investitiei din taxa de autostrada impusa, atunci soferii vor trebui sa plateasca cel putin opt euro pentru ca firma concesionara sa-si recupereze investitia. Suma care, daca ar fi perceputa, ar putea duce la falimentul proiectului, cei mai multi soferi preferind rute alternative gratuite, precum DN1.

Studiul de fundamentare a concesiunii realizat de Atkins, care va sta la baza propunerii de realizare a autostrazii in concesiune, a fost facut de firma britanica in doar patru zile. Contractul cu aceasta a fost semnat pe 6 decembrie, iar in 10 decembrie documentul fost realizat, discutat si parafat de CTE. Din partea CNADNR a fost prezent la aprobare doar un economist debutant.

Citeste si:

Pretul recomandat de Atkins corespunde unui cost unitar de 45 de milioane de euro pe kilometru. Suma este de doua ori mai mare decit cel mai generos pret vehiculat pentru autostrada Transilvania, construita de Bechtel, de 9 ori mai mare decit pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti si de 15 ori mai mult decit cea platita pentru Autostrada Soarelui, in urma cu cinci ani. Oficiali din cadrul proiectului justifica suma uriasa prin faptul ca autostrada va fi construita in zona muntoasa si va avea numeroase poduri si viaducte. Informatiile oficiale arata ca tronsonul Comarnic-Brasov ar putea avea in jurul a 57 de poduri si viaducte, adica, in medie, unul la fiecare kilometru.

Chiar si derulat pe Valea Prahovei, proiectul este mult mai scump decit altele cel putin la fel de dificile derulate in Slovacia sau Grecia. Un tronson de 16 kilometri pe autostrada D1 din Slovacia, intre Dubna Scala si Turany, care va avea 27 de poduri, va costa intre 170 si 210 milioane de euro, adica 13 milioane de euro pe kilometru. Preturile recomandate de Atkins depasesc inclusiv sumele platite in Grecia. Potrivit oficialilor din proiectul Egnatia Motorway, pretul de realizare a unui kilometru de tunel pentru aceasta autostrada este de cel mult 30 de milioane de euro, adica cu o treime mai mic decit kilometrul de autostrada construit la suprafata intre Comarnic si Brasov. Cu cinci miliarde de euro, adica cu o suma nici macar dubla fata de estimarile Atkins, in Grecia se construiesc in prezent, in buna parte in zona de munte, 570 de kilometri de autostrada, adica de zece ori mai mult decit pe Valea Prahovei. Proiectul elen prevede 1.650 de poduri importante cu o lungime totala de 40 km si 76 de tunele care insumeaza 49,5 kilometri. Potrivit datelor furnizate anul trecut de un oficial al Bancii Mondiale, pretul mediu de construire a unui kilometru de autostrada variaza intre doua milioane de euro in Bulgaria si 12 milioane de euro in Polonia si Cehia. In Germania, media este de 10 milioane de euro, iar in Franta si Grecia, de opt milioane de euro.