Afacerile in sistem franciza se dezvolta puternic pe piata romaneasca de profil. Numarul de francize a crescut cu 25%, atingand 363 de afaceri care integreaza 16.000 de angajati.

Inclinarea romanilor pentru achizitionarea si derularea unor afaceri in sistem de franciza este in crestere, cifra de afaceri a firmelor care isi desfasoara activitatea sub tutela brandurilor de succes atingand in 2007 un nivel de 1,23 miliarde euro, fata de aproape un miliard de euro inregistrat in anul precedent. Romania Libera afirma ca numarul de francize existente pe piata romaneasca a crescut cu circa 25%, la 363 de afaceri pentru care lucreaza circa 16.000 de angajati. Fornetti este cea mai dezvoltata retea (cu peste 700 de unitati, fata de 550 in 2006), urmata de Rodipet (630 de centre) si Romstal (125 de magazine). "In acest an estimez ca piata va creste la 1,5 miliarde euro", a declarat Razvan Bild, presedintele Asociatiei Retelelor de Francize din Romania.

Potrivit Ziua, cifra de afaceri a retelelor de franciza de pe piata romaneasca ar putea creste, in acest an, cu peste 20%, la 1,5 miliarde de euro, potrivit estimarilor presedintelui Asociatiei Retelelor de Francize din Romania, Razvan Blid. "In perioada noiembrie 2006-octombrie 2007, cifra de afaceri a firmelor care opereaza in sistem de franciza a fost de 1,23 miliarde euro, fata de aproape un miliard de euro inregistrat in anul precedent", a declarat Blid la Expozitia RoFrancize de la Romexpo.

Un castig sigur sunt investitiile de pe piata alimentara. Un sfert din fast-food-urile deschise in tara noastra folosesc sistemul de franciza, potrivit lui Razvan Blid, directorul CHR Consulting. "In acest an, estimez ca piata va creste la 1,5 miliarde de euro, avand in vedere ca majoritatea afacerilor in franciza vor fi deschise in a doua jumatate a anului, acest gen de afaceri totalizeaza la momentul actual 15.800 de angajati in Romania".

Studiul CHR demonstrat ca atractivitatea investitorilor autohtoni pentru afaceri in franciza a crescut in ultimii ani de la 43% in anul 2004 la 74% in anul 2007. De asemenea, si investitorii romani incep sa-si extinda afacerile in sistem de franciza, anual circa sapte-opt marci de succes trecand in sistem franciza, unele folosindu-l pentru a se extinde in strainatate. Peste 60 de marci in sistem franciza din cele 363, sunt autohtone. Cele mai multe, 235, activeaza in domeniul distributiei de produse (retail, mall-uri, retele de magazine), acest sector inregistrand un avans de 28,9% fata de 2006. Serviciile aduna si ele 114 francize, cresterea fiind de 35,6% comparativ cu anul anterior, iar pe ultimul loc se afla industria, cu numai 14 firme si un avans de doar 3,5%.

"In sectorul retail-ului, ritmul de crestere se va micsora, iar in acest an se va situa sub media de 25%, cat este pe intregul sector de francize din cauza lipsei de terenuri si suprafete unde sa se dezvolte. In Bucuresti este cu atat mai mare o criza, deoarece, in afara de un spatiu comercial deschis in nord, la toate celelalte exista lungi liste de asteptare pentru firme", a completat Razvan Blid.

Suma medie pentru pornirea uunei afaceri - franciza este de 55.000 de euro. Insa, preturile variaza de la 5.000 de euro (gogoserii, pizza etc.) la doua milioane de euro, cat a costat intrarea retelei Burger King in Romania. Potrivit Jurnalul National, cea mai mare extindere a francizelor va fi pe segmentul de retail si confectii si moda, precum si a firmelor din sectorul de servicii, cum ar fi fast-food-urile, serviciile de curatenie si babysitting.

Valoarea unei francize in retail atinge in medie 100.000-150.000 de euro, in timp ce serviciile se ridica la 40.000-50.000 de euro.

"Investitorul poate deschide o afacere pe o idee proprie sau sa copieze la indigo o afacere de succes. Puterea de atragere a brandului e un argument in plus pentru francize. Reversul e ca trebuie sa platesti pentru aceasta si sa contribui la publicitatea totala a brandului", a mai aratat Blid.

Deficitul de spatii comerciale moderne si cu vad constituie o piedica importanta in dezvoltarea unei afaceri in franciza, mai ales la nivelul Capitalei. Asta pentru ca locatia reprezinta unul dintre factorii de care depinde succesul unui asemenea business.

La nivel de Bucuresti, cea mai mare problema a afacerilor in franciza este spatiul. "Singurul complex comercial care se va deschide in aceasta primavara in nordul Capitalei nu mai are spatiu disponibil, acesta fiind rezervat de mai bine de un an de zile", spune Blid. Adevarul apreciaza ca acest aspect va frana dezvoltarea afacerilor in franciza la nivel de Bucuresti, insa de aceasta situatie vor profita marile orase din tara precum Brasov, Constanta, Cluj si Timisoara, unde sunt prognozate pentru acest an deschideri de noi centre comerciale, mai ales in a doua parte a anului.

Una dintre firmele de succes autohtone este Ana Pan, lantul de cofetarii apartinand omului de afaceri George Copos. La un an dupa aparitia pe piata, Ana Pan participa la targul de specialitate, RoFrancize undesunt prezenti 45 de francizori, o mare parte din acestia in premiera. Mariana Lepus, directorul de dezvoltare al francizei, sustine ca ideea de a lansa franciza a apartinut chiar lui George Copos, proprietarul lantului care astfel spera sa dezvolte reteaua pe orizontala. Franciza lui Copos costa in jur de 40.000 de euro, din care taxa de intrare este acum la un nivel promotional de 5.000 de euro, urmand sa creasca la 10.000 de euro dupa primii 10 clienti.

Pana acum a fost lansat in franciza un singur magazin, pe bdul Decebal, iar pentru 2008 tinta este de cinci clienti in Bucuresti. Abia din 2009, franciza Ana Pan va fi de vanzare si pentru restul tarii. Este un inceput timid pentru ca tinteste clienti cu venit mediu-ridicat, iar locatia trebuie sa fie destul de buna si de cel putin 40 de mp.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.