S-a declansat batalia de ima­gine pentru avioanele de lupta inscrise in competitia pentru desemnarea castiga­to­rului licitatiei organizate de Mi­nisterul Apararii. Dotarea Fortelor Aeriene cu avioane multirol constituie cea mai mare achizitie publica organizata pana acum in Romania, 4 miliarde de euro.

Dupa scandalul licitatiei cu de­dicatie pentru avionale militare de transport, se anunta de pe acum o lupta si mai crancena. Ieri, compania americana Lockheed Martin si-a prezentat la Bucuresti “puiul” destept, harnic, ieftin si devreme acasa. Avionul F-16 propus de Lockheed Martin are o oferta care la prima vedere scoate din competitie pe ceilalti constructori – Grippen si EADS. Rod Rodriguez, director de Dezvoltare Internationala Lockheed Martin Aeronautics pentru Europa de Est, a marsat pe calitatile verificate in timp ale aparatului F-16, subliniind ca este “avionul de lupta cu cele mai multe modernizari din istorie – imbunatatiri constante (la fiecare doi ani), la senzori, avionica, sitemele electronice de lupta, carlinga, motoare, sistemele si structura mecanica”.

VECHI. Formularea ascunde, de fapt, obiectia principala care se aduce la achizitionarea acestui avion – vechimea conceptiei, constructiei, stiut fiind faptul ca prima livrare a unui F-16 a fost in 1978, adica fix acum trei decenii. Or, pe piata de aeronautica militara au aparut concurenti mai tineri, care inglobeaza progrese exceptionale tehnologice. F-16 va iesi, de altfel, din fabricatie, urmand sa fie inlocuit de vedeta absoluta F-35. Strategia de marke­ting a companiei Lockheed Martin aleasa pentru piata romaneasca este sa castige contractul in prima etapa cu avionul F-16 – vechi si ieftin, cumparatorul devenind captiv pentru etapa a doua de modernizare a Fortelor Aeriene cu aparatul F-35, supersofisticat si, evident, foarte scump.