Supermarketurile au monopolizat consumul in marile orase si comercializeaza in proportie de peste 80% produse din import. ''Marii retaileri pun astfel o piatra de temelie la falimentul industriei alimentare din Romania'', sustine presedintele federatiei Agrostar, Stefan Niculae. Taxele foarte mari impiedica accesul producatorilor autohtoni care nu isi permit dari de zeci de mii de euro.

"Este o mare problema, este o concurenta neloiala, o taxare excesiva a produselor noastre si o politica clara de monopol in sprijinul importurilor masive de produse agroalimentare", a declarat, pentru The Money Channel, liderul Agrostar.

Ziua anunta ca producatorii agricoli vor declansa, in perioada urmatoare, ample miscari de protest. "Blocam caile de acces si le debarcam marfa din masinile care le aprovizioneaza. E o forma de protest, nu? Sau intram in aceste supermarketuri, mergem 5.000 de membrii din sindicat, cumparam produsele si le dam foc", a declarat presedintele federatiei Agrostar.

Membrii sindicatelor din industria alimentara se vor alatura protestelor, a anuntat liderul sindical Dragos Frumosu.

Acuzatiile producatorilor nu sunt un caz izolat, ele survenind in aceeasi zi in care Parlamentul European a adoptat o Declaratie, semnata de 439 de deputati, prin care solicita Comisiei Europene sa propuna masuri adecvate, inclusiv reglementari, pentru a proteja consumatorii, lucratorii si producatorii de orice abuz de pozitie dominanta exercitat de supermagazine.

Prin acest document, semnatarii deputati au solicitat CE declansarea unei anchete privind efectele pe care concentrarea sectorului european de supermagazine le are asupra micilor intreprinderi, a furnizorilor, lucratorilor si consumatorilor si, in special, sa evalueze abuzurile legate de puterea de cumparare care ar putea fi generate de o astfel de concentrare, informeaza Cronica Romana.

Citeste si:

Pentru a putea fi adoptata, declaratie scrisa trebuie semnata de cel putin jumatate din numarul total al Deputatilor Europeni, in acest caz numarul se ridica la 785.

Pe intreg teritoriul UE, sectorul de vanzari cu amanuntul este dominat din ce in ce mai mult de un numar mic de lanturi de supermagazine si ca acesti distribuitori cu amanuntul devin in mod rapid “gardienii sectorului”, exercitandu-si controlul asupra unicului acces veritabil pe care il au agricultorii si alti distribuitori la consumatorii din intreaga Uniune.

Marile lanturi de supermarketuri vor trebui sa dea socoteala pentru taxele cerute producatorilor si specula pe care o fac pe banii nostri. Primii vizati sunt Tesco si Carrefour.

Cu cat oferta este mai mare, cu atat preturile ar trebui sa fie mai mici. Pe piata romaneasca lucrurile nu stau tocmai asa. Desi anul trecut, in Romania supermarketurile au aparut aproape ca ciupercile dupa ploaie, preturile pe care fiecare dintre noi trebuie sa le plateasca, mai ales pentru alimente, nu au scazut, ci din contra, au urmat valuri de scumpiri. Potrivit Curentul, retailerii hotarasc pretul in piata. Daca un producator vrea sa-si vada marfa expusa pe raft, trebuie sa plateasca o taxa de intrare de circa 10.000 de euro, o taxa de raft pentru fiecare tip de produs de aproximativ 2.000 de euro, iar pentru a fi inclus in cataloagele promotionale, scoate alte cateva mii de euro anual. La acestea se mai adauga alte cateva taxe care umfla preturile. Retailerii au puterea de a cumpara marfa la preturi de nimic, iar din banii care li se cuvin producatorilor se scad si aceste taxe. In plus, producatorului i se poate interzice sa vanda si altui comerciant, printr-un contract de exclusivitate. Astfel ca producatorul ramane cu buza umflata, cumparatorul, cu buzunarul gol, iar supermarketurile fac profit.