„Aceasta taxa de prima inmatriculare ne va permite, in timp, sa penalizam masinile vechi printr-o taxa anuala, dar, pana atunci, hai s-o facem pe asta asa cum este ea acum, pentru ca asta permite sa intinerim parcul la intrare si sa dam 40 milioane de lei fiecaruia care-si caseaza masina“, informeaza Gardianul. Veniturile la bugetul de stat din plata taxei auto sunt estimate la 200 - 300 milioane de euro in acest an, in conditiile in care aceste incasari au ajuns la peste 300 milioane de euro anul trecut.

„Banii vor merge in continuare catre Ministerul Mediului. Noua formula aduce la fondul de mediu cu o treime mai putin decat inainte“, a mai spus Vosganian, explicand ca taxa auto a scazut, per total, dupa noua formula de calcul fata de anul trecut. Incasarile de la bugetul de stat au insumat anul trecut, potrivit lui Vosganian, 75 miliarde de lei (22,5 miliarde de euro), in crestere cu 19,45% fata de 2006. El a mai explicat ca, inainte de intrarea in UE, plata taxelor vamale crestea costul unei masini aduse din strainatate cu 20% pana la 30% si ca, in conditiile liberalizarii comertului, dupa aderarea la UE introducerea taxei auto a presupus scaderea acestui cost, in medie, la 3%.

Noua forma a taxei de inmatriculare merge pe principiul “cine polueaza plateste mai mult”, potrivit lui Teodor Atanasiu, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului.

Noua taxa va intra in vigoare de la 1 iunie, si cu siguranta se va tine seama de principiile ecologice.
Pe de alta parte, presedintele AVAS a mai precizat ca taxa e necesara pentru dezvoltarea infrastructurii Romaniei. “Sa stiti ca putem sa luam si aceasta decizie: romanii sa nu mai plateasca nici un fel de taxa si impozit si sa traiasca dupa ce pica de sus. Fara bani publici nu poti sa faci infrastructura, nu poti sa faci invatamant, nu poti sa faci sanatate, nu poti sa faci nimic”, citeaza Jurnalul National.

Taxa auto pentru masinile cu motor Euro 4 se va calcula in functie de emisiile de CO2 specificate in cartea tehnica a autovehicului, in timp ce, pentru masinile mai vechi, cuantumul ei va fi stabilit in functie de cantitatea de noxe aplicabila normelor Euro 3, Euro 2, Euro 1 si non-Euro. Potrivit Cotidianul, in cazul masinilor care nu au inscris in fisa tehnica consumul de CO2 pe kilometru, taxa va fi calculata in functie de nivelul noxelor stabilit la nivel european pentru normele Euro. „Masinile care nu au Euro 4 vor fi taxate in functie de noxele emise. Acestea se stabilesc in functie de norma Euro a masinii“, a spus ministrul.
Noua taxa va prelua si din elementele de calcul ale cele vechi. „Cuantumul taxei se va stabili si in functie de virsta, durata de viata a masinii, norma Euro si capacitatea cilindrica. Cu cit polueaza mai mult, cu atit cuantumul taxei va creste“, a spus ministrul.

Potrivit acestuia, la jumatatea saptaminii, Ministerul Finantelor, impreuna cu Ministerul Mediului, va lansa in dezbatere publica noua taxa auto. Taxa va fi tot de prima inmatriculare, si nu de posesie, adica nu se va aplica masinilor deja inmatriculate in Romania. „Va trebui sa ne consultam, desigur, si cu Comisia Europeana, sa vedem daca nu mai apare nu stiu ce conflict cu legislatia europeana”, a precizat Tariceanu. Ziarul precizaeaza ca modelul luat in calcul este aplicat in Franta si in Austria.

Tara arde si babase piaptana

Potrivit Gardianul, europarlamentarul PD-L Sebastian Bodu il invita pe premier sa participe la sedintele comisiei de strategie economica a PD-L pentru a „se inspira in deciziile guvernamentale pe care le ia“, fostul sef al Fiscului acuzandu-l pe Tariceanu ca plagiaza ideile democrat-liberale. Sebastian Bodu mai sustine, intr-o scrisoare deschisa trimisa ieri premierului Tariceanu, ca de fiecare data cand Guvernul si-a ajustat pozitia fata de taxa auto, a facut-o inspirandu-se din obiectiile PD-L. Europarlamentarul ii atrage atentia lui Tariceanu ca l-a avertizat de fiecare data asupra injustetei taxei si ca aceasta opozitie l-a costat functia de la Fisc, Bodu fiind concediat.