Din ce in ce mai multe intreprinderi mici si mijlocii (IMM) au introdus pe piata in ultimul an diferite produse, servicii si sisteme. Aproximativ 71% din firme au recurs la inovare, chiar daca numai 27% au un departament specializat de cercetare-dezvoltare, potrivit unui studiu efectuat in martie de Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR).

"In cele mai multe IMM-uri, obiectul inovarii a constat in: noi produse (55,56%), noi echipamente (50,69%), noi abordari de management si marketing (45,14%), noi tehnologii (42,36%) si innoirea sistemului informatic (41,6%)", arata oficialii CNIPMMR.

Efectele s-au concretizat in: imbunatatirea calitatii produselor sau serviciilor oferite (79,17%), cresterea cifrei de afaceri - implicit a cotei de piata (61,81%) si cresterea productivitatii muncii (29,86%). Potrivit sondajului, aproape toti intreprinzatorii (93,75%) au folosit resurse proprii pentru lansarea ori imbunatatirea unor produse si servicii, iar mai mult de jumatate dintre firmele intervievate si-au prevazut in bugetul pe 2005 sume pentru inovare.

Aproximativ o treime din IMM-uri apeleaza la credite pentru activitatile de inovare - mai arata studiul. Potrivit aceleiasi surse, doar o firma din zece a beneficiat de finantari, brevete sau licente furnizate de statul roman. In ceea ce priveste finantarile europene, mai mult de jumatate dintre patroni nu au auzit de programul UE de finantare a cercetarii si dezvoltarii.

Studiul mai arata ca intreprinzatorii considera ca principalele obstacole in calea inovarii sunt: absenta surselor de finantare (58,33%), costul ridicat pe care il presupun inovarile (32,64%) si lipsa informatiilor referitoare la inovarile care se fac in domeniul de activitate al firmei (29%).


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.