Prabusirea ultimui producator de automobile care se mai afla in maini britanice ameninta sa aiba un puternic impact politic, mai ales ca pe 5 mai vor avea loc alegerile generale.

In cursul diminetii, consiliul de administratie al constructorului de automobile MG Rover s-a intalnit cu reprezentantii firmei Price Waterhouse Coopers, in vederea plasarii sale sub administrare judiciara, prima etapa a declararii falimentului.
Sufocat de datoriile de sute de milioane de lire sterline, MG Rover a fost nevoit sa demareze procedurile de intrare in faliment dupa prabusirea si ultimei sale sperante de a iesi din impas, negocierile cu Corporatia industriala pentru autovehicule din Sanhai.

Presedintele firmei s-a deplasat in China, in speranta ca firma din Sanhai va cumpara Rover, insa in final nu s-a putut ajunge la nici o intelegere.
Dupa cum a explicat ulterior ministrul comertului si industriei Patricia Hewitt, firma chineza s-a indoit foarte tare de solvabilitatea constructorului britanic, motiv pentru care nu a considerat ca exista conditiile pentru incheierea unui acord.
Si asta in ciuda ofertei de ajutor facuta de guvernul britanic.

"Am oferit sa acordam un imprumut pe termen scurt de 100 de milioane de lire sterline, atat timp cat ar fi existat o perspectiva rezonabila de a se ajunge la un acord cu partea chineza", a spus ministrul britanic Patricia Hewitt, care a precizat ca se va deplasa la principala uzina Rover, de la Longbridge, impreuna cu secretarul general al sindicatului din transporturi, Tony Woodley, ca sa vada ce mai poate salvat din fabrica.

Uzina si-a incetat deja productia, desi salariatii sunt chemati luni la locurile de munca.
Moartea firmei Rover ar fi o lovitura data premierului Tony Blair, mai ales ca circumscriptia unde se afla principala sa uzina, de la Longbridge, cu peste 6000 de salariati, e detinuta de un deputat laburist.
Mai mult, incetarea productiei, acolo, ar afecta alte peste 15.000 de salariati, de la firmele care-i furnizeaza partile componente.

Citeste si:

Esecul constructorului britanic e o poveste indelungata, care tine de cel putin zece ani, cand firma Rover a fost salvata prin faptul ca Honda preluase 20 la suta din actiunile ei.
In anii '90, Rover a fost vanduta constructorului german BMW, iar mass-media germana l-a denumit Pacientul englez, din cauza starii sale financiare proaste.

In urma marilor probleme de productivitate, in anul 2000, BMW s-a hotarat sa scape de Rover, pentru suma de 10 zece lire sterline, lasandu-i totusi in casa suma de circa 500 de milioane de euro.
De atunci dificultatile s-au tinut lant si mai toata lumea se astepta ca Rover sa dea faliment.
Nemultumirile salariatilor au tot crescut in ultimele luni, mai ales ca s-a aflat ca directorii firmei ar fi facut mult mai multi bani de pe urma ei de cat se credea.
Directorii spun acum ca vor sa puna 10 milioane de lire, din propriii lor bani, in scopul salvarii firmei, dar suma este derizorie.

Marea problema este ca salariatii sunt cu cinci ani mai batrani decat in anul 2000, cand puteau mai usor sa-si gaseasca un alt loc de munca, iar pensiile multora dintre ei sunt puse acum sub un mare semn de intrebare.

Insa cu cinci ani in urma, cand BMW era cat pe-aici sa inchida firma, s-a declansat un val de patriotism, care a dus la crearea unui consortiu care a cumparat Rover.

Firma are o vechime de 100 de ani, iar de pe portile sale au iesit nume de legenda, precum Mini, Morris Oxford, Austin Seven si masinile sport MG.
Din toata gloria sa de odinioara, doar numele Mini a mai ramas, BMW - care si-a pastrat dreptul de proprietate asupra acestuia - producand cu mare succes noul model la uzina de la Cowley, din Oxford.