Proiectul de dezvoltare a statiunii turistice Poiana Brasov risca sa moara in fasa daca nu se gasesc bani pentru inceperea lui. 20 de milioane de euro. Aceasta este suma necesara pentru prima etapa a proiectului, conform studiului de fezabilitate realizat, anul trecut, de firma austriaca Klenkhart GmbH, la solicitarea Consiliului Judetean Brasov. Prima etapa cuprinde largirea partiilor de schi care exista deja, crearea altora noi, realizarea unui lac de acumulare care sa asigure zapada artificiala si amenajarea mai multor locuri de parcare. Aceste investitii nu mai suporta amanare, deoarece partiile actuale sunt riscant de supraaglomerate, zapada nu este suficienta si lipsesc locurile de parcare.

Jucatorii implicati in acest proiect sunt „Ana Teleferic“, firma care functioneaza in Poiana Brasov si face parte din „Ana Holding“ a omului de afaceri George Copos, Consiliul Local Brasov si Consiliul Judetean Brasov.

Dupa modelul parteneriatului public-privat, care functioneaza cu succes in multe state europene, autoritatile locale se pot asocia cu firme private pentru realizarea unor proiecte de interes public.

La inceputul acestui an, „Ana Teleferic“ a trimis Consiliului Judetean Brasov o scrisoare de intentie pentru dezvoltarea domeniului schiabil din statiune, in care propune autoritatilor locale sa se asocieze in acest sens. Potrivit documentului, ar urma sa fie infiintata o noua societate, „Telefericul Poiana Brasov“ SA, in care sa fie actionari „Ana Teleferic“, alaturi de consiliul judetean si cel local.

„Sa investeasca si autoritatile locale!“

Dar cine si cu ce vine in noua companie? Propunerea lui Copos este ca „Ana Teleferic“ sa vina cu mijloacele pe care le detine in statiune, adica telegondola, doua telecabine, constructii si masini care bat partiile, consiliul local sa asigure dreptul de folosinta a domeniului schiabil, iar consiliul judetean „urmeaza sa vina cu un aport in numerar de 15.000.000 de euro din care 5.000.000 de euro din resurse proprii si 10.000.000 de euro din fonduri guvernamentale“. Din dividendele noii companii vor beneficia toate partile, iar dezvoltarea statiunii urmeaza sa aduca mai multi bani la bugetul local.

Citeste si:

„Poiana Brasov este si poate fi cea mai frumoasa statiune de schi din Romania, insa ea nu a beneficiat de niciun cent sprijin din partea consiliului local, din partea consiliului judetean si din partea guvernului, spre deosebire de Sinaia, Busteni, Predeal, Azuga“, isi argumenteaza George Copos solicitarea.

Prea scump pentru CJ Brasov

Consilierii judeteni din Brasov au aprobat, saptamana trecuta, asocierea in principiu pentru acest proiect. Insa cea mai spinoasa problema ramane din ce bani va fi finantata extinderea statiunii pentru a o aduce la standarde europene. „Am primit propunerea din partea 'Ana Teleferic>>, suntem interesati intr-o colaborare, mai avem de discutat detaliile. Pentru aceasta am si constituit o comisie ce va discuta cu cei de la 'Ana>>. E important sa facem aceste investitii, pentru ca avem ambitia de a deveni primul judet turistic al tarii, nu al treilea cum suntem acum“, declara Aristotel Cancescu, presedintele Consiliului Judetean Brasov.

Insa, dincolo de acordul de principiu, CJ Brasov, care are pentru 2008 un buget estimat la 38 de milioane de euro, a atins gradul maxim de indatorare permis autoritatilor locale. Cu cateva zeci de milioane de euro imprumutate, CJ Brasov repara drumurile din judet, reface monumentele istorice si bazele sportive. Alte sume vor merge catre constructia aeroportului din Brasov si pentru constructia unui spital judetean la Harman.