Drumul Romaniei catre Uniunea Europeana este blocat de finalizarea negocierilor la doua capitole, dintre care "Concurenta" este considerat cel mai greu. Primul "hop" il reprezinta dosarul "Ispat SIDEX Galati", deoarece facilitatile acordate in momentul semnarii contractului de privatizare trebuie restranse. In acest sens, Guvernul Nastase a initiat un proiect de ordonanta de urgenta, prin care "robinetul cu ajutoare de stat" pentru Combinatul Siderurgic de la Galati se va inchide. Problema consta in decizia conducerii grupului indian LNM, proprietarul societatilor Ispat SIDEX Galati, Siderurgica Hunedoara si Tepro Iasi, prin care statul roman poate fi chemat in instanta internationala, pentru nerespectarea contractului de privatizare, "dosar" asemanator cu cel legat de Combinatul Siderurgic Resita si Noble Ventures SUA.

Potrivit actului normativ, care se afla in atentia autoritatilor guvernamentale, Ispat SIDEX Galati va fi nevoit sa plateasca atat TVA si contributii sociale, cat si impozit pe profit, inainte cu doi ani fata de prevederile contractului de privatizare, astfel incat Romania sa-si poata continua ascensiunea catre UE.

In nota de fundamentare a ordonantei de urgenta se precizeaza ca "reglementarea acestor masuri nu suporta amanare, intrucat procesul de negociere a aderarii Romaniei la UE (...) este in stransa legatura cu limitarea in timp si diminuarea volumului ajutorului de stat acordat SC Ispat SIDEX, iar neadoptarea in regim de urgenta a unor masuri in concordanta cu aquis-ul comunitar ar putea afecta procesul de aderare a Romaniei la UE".

Peste doua miliarde de dolari ajutoare de stat in siderurgie

Marile combinate siderurgice au ajuns, din 1990 si pana in prezent, in paragina, cu toate ca s-au aflat intr-un continuu proces de restucturare, perioada in care au beneficiat de numeroase ajutoare. Astfel, conform strategiei in siderurgie, aprobata in acest an de executiv, valoarea ajutoarelor de stat promise combinatelor siderurgice pana in anul 2010 ar urma sa depaseasca valoarea de un miliard de dolari. Acestea se adauga celor peste 1,1 miliarde de dolari cat au reprezentat ajutoarele de stat acordate siderurgiei intre anii 1993-2002. Cu toate acestea, unul din beneficarii acestor ajutoare urmeaza sa fie si pe viitor concernul indian LNM, fiind considerat chiar principalul beneficiar, tinand cont ca este actionarul majoritar si la Siderurgica Hunedoara.

Citeste si:

Reprezentantii LNM Holdings nu vor sa comenteze deocamdata

In ceea ce priveste limitarea facilitatilor acordate de statul roman, reprezentantii Ispat SIDEX nu vor sa faca nici un comentariu pana se va aproba legea. Recent, la aniversarea a trei ani de la privatizare, directorul general al Ispat SIDEX, Narendra Chaudhary, a admis ca problema ajutoarelor de stat pentru SIDEX este un punct nevralgic in negocierile cu UE si ca discutiile de la Bruxelles vor avea un impact asupra contractului de privatizare. "Nu am ajuns la nici o decizie finala. Pana la incheierea discutiilor nu pot face o declaratie pe acest subiect, pentru ca spusele mele sa nu fie speculate. Urmariti indeaproape aceste aspecte si cand problema va fi rezolvata, solutiile astfel gasite vor fi date publicitatii", a spus Chaudhary.

Insa reprezentantii grupului indian au mai precizat ca sunt pregatiti sa plateasca impozit pe profit incepand de anul viitor, cu doi ani mai devreme decat stabilea initial contractul, in cazul in care "li se va cere". Totodata, acestia sustin ca abia in acest an scutirea de impozit pe profit poate fi considerata ajutor de stat, in conditiile in care combinatul a inregistrat pierderi in anii anteriori si a trecut pe profit abia in 2003. Anul trecut, Ispat SIDEX a avut un profit de 114 milioane de dolari. Actul normativ, initiat de Autoritatea de Valorificare a Activelor Statului, prevede pe langa reducerea termenului de neimpozitare a profitului cu 24 de luni, neacordarea facilitatilor fiscale legate de TVA si contributii sociale.

Astfel, potrivit notei de fundamentare, se impun urmatoarele masuri: "Includerea in primul decont lunar de TVA a sumelor amanate la plata pe o perioada de trei ani, incepand cu data finalizarii procesului de privatizare si stabilirea deductibilitatii fiscale a sumei reprezentand TVA, aferenta importului de bunuri pentru care societatea a beneficiat de suspendarea platii in vama".