Fabrica Nokia este programa­ta sa-si inceapa productia la 11 februarie. Aici ar urma sa fie produse telefoane mo­bile ieftine, dedicate unor piete precum Africa ori cele din fostul spatiu so­vietic. Deschiderea fabricii de la Jucu a strarnit un adevarat scandal european pe tema efectelor globa­li­zarii. Deoarece Nokia a decis sa in­chi­da fabrica pe care o avea la Bo­chum, in landul german Westphalia, politicienii germani acuza Nokia ca ar practica un capitalism nomad.

Fabrica Nokia din comuna clujeana Jucu va fi responsabila pentru activitatile de asamblare finala a telefoanelor mobile, primul terminal personalizat aici urmand sa iasa pe piata cel mai tarziu la sfarsitul lunii martie, dupa cum ne-a declarat Anna Simai, directorul de comunicare al companiei in Europa de Sud-Est.

Reprezentantul Nokia nu a precizat ce serii de telefoane mobile vor fi asamblate in Romania. La Bochum, fabrica din care au fost mutate operatiunile catre Jucu, se produceau telefoane din toate seriile Nokia, in functie de cerere, potrivit informatiilor detinute de Evenimentul Zilei. „La Jucu vor fi realizate operat iunile de personalizare si stabilire a configuratiei finale, in conformitate cu necesitatile utilizatorilor“, a spus reprezentantul producatorului de telefoane mobile.

Compania ar urma sa asambleze la Jucu 180.000 de telefoane pe zi (6.000 de telefoane in 30 de celule de asamblare), potrivit unor surse din companie. Astfel, intr-un an, ar urma sa fie asamblate circa 64 de milioane de telefoane mobile. Anul trecut, Nokia a produs aproape 500 de milioane de telefoane mobile.

Jurnalul National declara ca in­ves­titia Nokia este conditionata de investitiile autoritatilor judetene in in­frastructura. In primul rand, este vorba de prelungirea pistei aeroportului din Cluj de la 2.100 de metri la 3.700 de metri, astfel incat ea sa poata fi folosita si de avioanele de tip cargo, care vor asigura apro­vi­ziona-rea cu cipuri a fabricii din Jucu. Apoi este vorba de construirea unei au­tostrazi care sa lege Clujul de zona parcului industrial Nokia. Doar costurile autostrazii se ridica la 150 de milioane de euro, adica echivalentul tuturor investitiilor cumulate in parcul industrial Nokia. In plus, Nokia va beneficia de scutire de la plata taxelor si impozitelor locale pe teren si cladiri pentru o perioada de 30 de ani. In Romania, Nokia este pre­zen­ta la Cluj-Napoca si cu divizia Nokia Enterprise Solutions din februarie 2006.

Citeste si:

Nokia este doar inceputul. Dupa investitia de la Jucu, granzii comerciali si-au aratat interesul pentru posibile afaceri in zona Clujului. Potrivit Adevarul, cei mai mari giganti auto din lume joaca in preliminarii pentru a mai prinde o bucata de teren in comuna Jucu pentru a construi fabrici. Charles, un britanic care, de cativa ani, aduce, prin firma sa de lobby, cei mai multi investitori straini din Cluj, ne confirma - aici va veni Mercedes, cauta teren Porsche si studiaza oportunitatea General Motors.

Ar mai fi in carti si un alt producator de piese auto, care pana la aceasta ora a ramas anonim. Dezvoltatori imobiliari din Malta, Marea Britanie sau Olanda arunca cu sutele de milioane de euro si cumpara tot ce e de vanzare in comuna. Si nebunia e doar la inceput...

Prima companie care s-a aratat interesata de Cluj a fost General Motors. A venit, a tatonat terenul, mai apoi s-a dus in Rusia sa cerceteze si oportunitatile investitionale de acolo. Nu s-a hotarat inca unde isi va arunca producatorul american de automobile ancora. Vizita lor la Jucu s-a lasat insa cu miscari de trupe pe piata imobiliara. Cei care au auzit de intentia General Motors au demarat deja tranzactii in comuna clujeana, fapt care a aruncat in aer preturile la terenuri.

Mai apoi au venit cei de la Daimler in recunoastere, cautand pamant pentru constructia unei fabrici de asamblari autoturisme Mercedes. "Terenul a fost deja cumparat, iar acum negocierile reprezentantilor Mercedes se poarta la cel mai inalt nivel, cu premierul Tariceanu", ne spune reprezentantul investitorilor britanici. Alte surse, apropiate presedintelui Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara, au declarat pentru Adevarul ca Mercedes va alege Romania in defavoarea Poloniei, cea de-a doua varianta, pe care oficialii Daimler o luasera in calcul.