Comercializarea de autovehicule a fost mai mereu o afacere profitabila, indiferent de marca expusa in vitrina. Totusi, vanzarile masive din ultimii doi ani incep sa devina o amintire frumoasa, deoarece cursul valutar influentezeaza negativ aceasta activitate economica.

Daca anul trecut cel mai ieftin Renault Clio Symbol costa 8.649 de euro, adica 285 milioane de lei vechi, calculat la un curs de schimb de 33.000 de lei pentru un euro, in ianaurie 2008, cei 8.649 de euro ajung la valoarea de 330 milioane de lei. La un simplu calcul, diferenta de curs dintre ianuarie 2007 si anul acesta a scumpit modelul cu aproape 50 milioane de lei vechi.

In moneda unica europeana, asta inseamna aproape 1.500 de euro, o suma destul de mare - exact cat sa te faca sa nu mai cumperi masina sau sa te orientezi catre ceva mai ieftin. Importatorii spun ca diferenta enorma dintre cursul de anul acesta si cel de anul trecut inca nu se resimte in vanzari, insa admit ca influente negative vor exista. Oricum, ianuarie nu reprezenta o luna in care sa se inregistreze vanzari foarte bune, motiv pentru care cei ce comercializeaza masini inca nu sunt in criza de timp.
Ba, mai mult, exista importatori precum Porsche Romania care spun ca vanzarile nu vor scadea deloc. Argumentul lor este reorientarea clientilor catre modele mai ieftine.

Un roman care isi permitea un automobil de 15.000 de euro anul trecut avea de platit echivalentul a 495 milioane de lei, in timp ce, la actualele valori ale cursului leu-euro, ajungi sa platesti 570 milioane de lei - cu 75 milioane de lei mai mult. Asa ca ori renunti la intentia de a mai cumpara o masina, ori iti iei una mai ieftina; rezulta ca, per total, vanzarile auto nu prea scad.

Mai exista si situatia celor care achizitioneaza masina pe firma, persoane care prefera sa achite diferenta rezultata din volatilitatea cursului de schimb decat sa plateasca un impozit pe profit mai mare.
Si finantarea prin leasing se scumpeste

Citeste si:

Reprezentantii societatilor de profil anticipeaza o crestere a dobanzilor pentru contractele de leasing. Tensiunile de pe pietele internationale continua sa umfle costurile obtinerii unei finantari.

Dupa scumpirile de dobanda anuntate pe piata bancara, a venit randul leasingului sa urmeze aceeasi tendinta. In consecinta, dobanzile atasate contractelor de leasing sunt asteptate sa creasca la randul lor. Reprezentantii societatilor de pe piata de profil estimeaza o majorare a dobanzilor cu aproximativ un punct procentual.

In opinia lui Septimiu Postelnicu, director executiv al Unicredit Leasing, dobanzile vor urca, in medie, de la 7,5%, la 8,5%. "Costurile de refinantare au crescut destul de mult inca din septembrie 2007, iar noi am incercat sa temperam aceasta crestere pe care am suportat-o partial din profit, dar am ajuns la momentul in care trebuie sa o reflectam catre piata", a declarat Postelnicu.

Reprezentantul Unicredit Leasing sustine ca, in urmatoarele sase-sapte luni, majoritatea societatilor de leasing se vor alinia tendintei, majorand dobanzile. "Cel putin in zona leasingului auto vom vedea dobanzi standard de peste 8-8,5%, in prima jumatate a lui 2008, iar in cazul in care refinantarile internationale vor reveni la un nivel similar din anii trecuti, vom ajusta si noi nivelul dobanzilor pe piata romaneasca de leasing", a mai spus Postelnicu.