Printr-o hotarare adoptata in ultima sedinta de guvern, s-a stabilit ca timpul total de lucru al persoanelor care efectueaza activitati de transport rutier poate fi de cel mult 48 de ore pe saptamana.
Perioada se poate prelungi pana la cel mult 60 de ore saptamanal sau maximum 10 ore din 24, ceea ce ii nemultumeste pe transportatori. Ei spun ca, din cauza starii drumurilor, aceasta limitare a timpului va duce la o crestere a costurilor de transport.

Drumurile Romaniei se afla, in majoritate, intr-o stare destul de precara si sunt extrem de aglomerate, ceea ce face ca intr-o ora sa nu poata fi parcursi mai mult de 40 de kilometri, cu respectarea tuturor normelor de circulatie si a restrictiilor de viteza.

In cazul masinilor mari (autocare, camioane, tiruri etc.), care circula de regula pe rute relativ lungi, distanta pe care o pot parcurge intr-o ora se reduce si mai mult, pana la aproximativ 25 de kilometri, potrivit specialistilor din domeniul transporturilor.


De aceea, limitarea timpului de munca al soferilor inseamna, de fapt, limitarea numarului de kilometri ce pot fi parcursi intr-o zi. Avand astfel de limite, firmele de transport ar fi obligate sa angajeze mai multi soferi pentru parcursurile care presupun sute de kilometri, crescand astfel semnificativ costurile acestor servicii. Si nu e exclus ca, in cazul marfurilor din categoria celor ce se livreaza de la distante mari, sa ne confruntam cu scumpiri cauzate tocmai de aceasta crestere a costurilor de transport.

Masina nefolosita costa de trei ori mai mult

Citeste si:

Intr-o tara dotata cu autostrazi si drumuri expres (mult mai putin aglomerate), timpul de munca de maximum 48 de ore saptamanal este rezonabil; in Romania, insa, lucrurile stau cu totul altfel. Deocamdata, soferii romani "se descurca", in sensul ca de cele mai multe ori gasesc metoda optima pentru a trece pe langa astfel de norme.

Ei prefera sa lucreze pe cat posibil mai mult, pentru ca "o masina care sta presupune cheltuieli de trei ori mai mari decat una care merge", dupa cum ne-au declarat reprezentantii unor firme de transport. Acestia estimeaza ca un sfert din totalul costurilor inseamna salariile soferilor, la care se adauga combustibilii si taxele; daca masina sta, se reduc doar cheltuielile cu carburantii, salariile si taxele merg inainte - trebuie platite - si, in plus, masina respectiva nu aduce incasari.

"Din pacate, observam ca guvernul ne impune un venit de 2 lei pe kilometru, in conditiile in care costurile noastre depasesc 2,5 lei pe kilometru, ceea ce inseamna ca ne furam singuri caciula", ne-au mai declarat reprezentantii transportatorilor.