Dupa patru luni de la startul campaniei de aderare initiala la fondurile de pensii obligatorii, joi, pe 17 ianuarie 2008 se incheie campania de aderare initiala la fondurile de pensii administrate privat
Potrivit ultimelor raportari, in sistemul de pensii private s-au inscris 3,18 milioane de participanti pana pe 1 ianuarie 2008, care reprezinta 74% din totalul persoanelor eligibile.

Ultima validare a participantilor in sistem si centralizarea ultimelor rezultate vor avea loc pe 25 ianuarie 2008 si vor marca inceperea procesului de repartizare aleatorie a persoanelor care nu si-au ales un fond de pensii administrat privat pana pe 17 ianuarie 2008, cat si a celor invalidate de catre institutia de evidenta Casa Nationala de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS).

Repartizarea aleatorie va fi facuta potrivit prevederilor legii in vigoare, respectiv legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, informeaza Wall-Street.

Astfel, in termen de 30 de zile calendaristice de la incheierea procedurii de aderare initiala, vor fi repartizate aleatoriu persoanele care nu si-au definit optiunea pentru un fond de pensii administrat privat.

La farsitul lunii aprilie, dupa definitivarea operatiunii de repartizare a participantilor la fondurile de pensii administrate privat, se va trece la o noua etapa, cea a colectarii primelor contributii in sistem.

Conform Evz, daca autoritatile ar decide alocarea nehotaratilor pe criteriul „echitabilitatii absolute”, adica in mod egal fiecarui fond privat de pensii in parte, ar gresi de doua ori. In primul rand pentru ca intr-o economie de piata autentica, statul nu schimba regulile jocului in timpul jocului. In al doilea rand, pentru ca o astfel de decizie - care ignora criteriul alocarii in functie de cota de piata - ar face ca jucatorii (fondurile de pensii) cu sute de mii de participanti sa fie eliminati de la tragerea la sorti sau sa primeasca acelasi numar de aderenti ca fondurile cu rezultate foarte modeste in atragerea clientilor.

Intr-o economie de piata in care interventia statului este bine dozata si calculata, cota de piata este rezultatul eforturilor companiilor din acea piata de a atrage si pastra clienti. Altfel spus, cota de piata este indicatorul-cheie ce diferentiaza o companie buna de una slaba. In cazul de fata, daca guvernul imparte nehotaratii in mod egal, ar inseamna ca un fond precum AG2R sa primeasca 25.000 de clienti fata de 725 atrasi prin forte proprii - ceea ce ar inseamna ca statul ii favorizeaza pe cei care au fost mai putin eficienti.

Presiunea sindicatelor a aratat ca, de fapt, interesele statului tin mai putin de evitarea monopolului si mai mult de soarta si profiturile fondurilor mici pe termen scurt. Marii jucatori si-au anuntat deja intentia de a prelua fondurile mici, iar pretul oferit pentru un portofoliu cu zeci de mii de clienti (la cat ar ajunge un fond codas prin interventia grijulie a statului), ar fi de zeci de ori mai mare decat cel dat de baza actuala de clienti. Ca atare, grija statului fata de acesti jucatori mai mici nu-si gaseste justificare economica. In plus, atata timp cat clientii se pot muta de la un fond la altul (care ofera randamente mai mari), ei isi pot purta de grija mai bine decat poate statul.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.