Discutiile legate de inghetarea proiectului autostrazii Bors-Brasov au starnit agitatie in lumea afacerilor din Transilvania. Mai multe investitii sunt pe punctul de a fi relocate inspre orasele din sudul Ardealului, iar Cluj-Napoca, Oradea si Targu Mures ar putea pierde o serie de investitii consistente. Asupra parlamentarilor ardeleni se fac presiuni din partea mediului de afaceri ca sa voteze pentru continuarea lucrarilor la autostrada. Astfel, s-a ajuns la o unanimitate rar intalnita.

Toti politicienii importanti din Cluj se pronunta pentru continuarea proiectului.Liderul PD la nivel national, Emil Boc, care este si primar al municipiului Cluj-Napoca, a declarat ca va face tot ceea ce depinde de el pentru a determina continuarea lucrarilor. El a adaugat insa ca vor trebui rediscutate unele conditii financiare, precum si graficul lucrarilor. Astfel, sunt puse sub semnul intrebarii termenul stabilit initial pentru incheierea lucrarilor, anul 2012, precum si pretul de 4,3 miliarde euro, pe care statul roman s-a angajat initial sa il achite companiei americane Bechtel, constructorul tronsonului.

Unanimitate politica

Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Marius Nicoara, care conduce filiala PNL, sustine, de asemenea, ca va insista pe langa premierul Calin Popescu Tariceanu pentru continuarea lucrarilor. Aceeasi pozitie a fost exprimata si de liderul organizatiei judetene a PUR, secretarul de stat Aurel Netin, care se teme ca oprirea lucrarilor la autostrada ar putea avea un impact negativ asupra dezvoltarii economice regionale a Transilvaniei de Nord. Liderii UDMR se pronunta toti pentru sustinerea autostrazii. Vicepremierul Bela Marko a declarat in repetate randuri ca acest proiect nu reprezinta doar o oportunitate economica pentru regiunile locuite de maghiarii din Ardeal, ci si inlesnirea legaturilor dintre acestia si Ungaria. Secretarul general al PRM, senatorul clujean Gheorghe Funar, aduce in discutie argumentul legalitatii.

El a spus ca realizarea autostrazii a fost aprobata de Parlament printr-o lege, iar aceasta trebuie respectata de noul Guvern. Fostul ministru de stat Ioan Rus, care conduce filiala clujeana a PSD, este convins ca acest proiect este deopotriva eficient din punct de vedere economic si absolut necesar pentru dezvoltarea Transilvaniei. De altfel, autostrada a fost folosita pe post de argument electoral de catre PSD atat in campania electorala locala, cat si in cea pentru alegerile generale.

Investitiile din zona ar putea fi relocate

Citeste si:

Unanimitatea politicienilor este determinata deopotriva de calcule politice si economice. Daca actualul Guvern ar opri acest proiect, PNL si PD ar pierde o mare parte a sustinatorilor sai chiar din bazinul electoral care le-a adus victoria. UDMR ar fi, la randul sau, intr-o pozitie asemanatoare.

Pe de alta parte, liderii social-democrati sunt preocupati de faptul ca in zonele din centrul Transilvaniei au fost deja fixate o serie de proiecte economice importante care se bazau pe realizarea autostrazii. Unii dintre investitori se gandesc deja sa isi realizeze afacerile in alta parte. Astfel, Turda, unul dintre cele mai sarace din regiune, ar putea pierde o investitie suedeza. Compania Electrolux era in tratative pentru construirea unei fabrici de aragazuri in oras care ar fi contribuit la scaderea ratei somajului. La fel, este pusa in discutie oportunitatea realizarii unui parc industrial in zona dintre orasele Turda si Campia Turzii. La Cluj-Napoca, holdingul Fuji a dezvoltat una dintre cele mai mari afaceri din domeniul industriei foto.

Intr-o fabrica realizata pe Calea Turzii, Fuji realizeaza 300 de milioane de aparate foto de unica folosinta, pe care le vinde pe piata Uniunii Europene. Compania japoneza a cumparat si hala principala a viitorului parc tehnologic Tetarom al Consiliului Judetean Cluj. Acolo, firma straina ar fi urmat sa realizeze camere video ultraprofesionale de televiziune, care folosesc tehnologia Beta SP si care costa in medie 60.000 de dolari bucata. Reprezentantii autoritatilor clujene se tem ca nu cumva Fuji sa renunte la planurile sale si sa mute viitoarea fabrica spre Arad, care va avea avantajul de a fi legat de autostrada care urmeaza traseul Coridorului IV european si care este aproape de granita cu Ungaria.

A inceput deja specula cu terenuri

Mai exista si categoria celor care au investit in terenuri ca sa speculeze cresterea preturilor determinata de realizarea autostrazii. De pilda, in localitatile muresene Hadareni si Chetani au existat persoane, inclusiv din Italia, care au inceput sa cumpere masiv parcelele de teren ale satenilor. Daca lucrarile la autostrada vor fi abandonate, aceste suprafete de pamant vor putea fi folosite cel mult pentru agricultura. Desi politicienii din judetele ardelene pe unde ar urma sa treaca autostrada Bors-Brasov promit ca vor face tot posibilul ca sa determine realizarea proiectului, autoritatile au inceput sa isi ia unele masuri de precautie.

Astfel, Aeroportul International Someseni-Cluj ar putea fi inclus in Coridorul IV european pentru a asigura legatura orasului cu viitoarea artera transcontinentala. Insa pentru indeplinirea acestui obiectiv proprietarul aerobazei, Consiliul Judetean, trebuie sa mai faca o serie de investitii. Mai intai trebuie construit un terminal pentru marfuri, apoi un hotel pentru calatori, iar pista pentru aeronavele de pasageri trebuie extinsa, ca sa poata ateriza si avioanele mai mari. In prezent, Aeroportul din Cluj-Napoca are zboruri regulate spre Italia, Germania, Ungaria si Austria, insa numarul destinatiilor din Uniunea Europeana va trebui sporit, ca sa fie justificata includerea aerobazei in Coridorul IV.