Concerte live de 24 milioane de euro in 2008 Pentru ca artisti de talia Depeche Mode sau Rolling Stones sa interpreteze pentru publicul roman, se pune in miscare un sistem complex, format din agenti, sponsori, promoter-i si producatori. Ca in orice sistem, si in cel al showbiz-ului se mai blocheaza cate o rotita.

“S-au intamplat multe pe piata evenimentelor live in ultimul an: am avut Coke Live, Rolling Stones, Julio Iglesias, George Michael, B'Estival. Piata s-a dezvoltat, in sfarsit, insa nu a adus atatea succese precum ne-am fi asteptat. Uneori, s-a produs chiar inversul efectului dorit de sponsori si promoter-i”, a declarat, in cadrul unui interviu acordat Wall-Street, producatorul de origine olandeza Bert van Hock.

La 51 de ani, van Hock are o experienta de peste doua decenii in industria organizarii de evenimente, din care 16 ani in cea a evenimentelor muzicale. Din 1995 pana 2005 a lucrat pentru Live Nation, cel mai mare organizator de evenimente live din lume. In Romania, Bert van Hock s-a ocupat de organizarea concertelor Depeche Mode, Shakira si B'Estival, din postura de colaborator al Emag!c Entertainment.

Despre piata romaneasca de live entertainment, producatorul crede ca difera de cele din vestul Europei prin doua aspecte importante. “Cea mai mare problema in Romania e ca oamenii nu isi permit sa cumpere bilete de concert la preturile pe care le platesc cei din Europa Occidentala, Statele Unite sau Japonia. Daca in aceste tari, intrarea la concert costa 120-200 de euro, aici aceleasi bilete sunt puse in vanzare pentr 25 de euro. Asta inseamna ca piata romaneasca e mult mai dependenta de sponsorizari. Este singura modalitate de a-i aduce aici pe artisti. Nici unul din artistii de talie internationala care au concertat in Romania in ultima vreme nu ar fi venit daca nu s-ar fi gasit sponsori”, a declarat van Hock.

Citeste si:

O alta diferenta este faptul ca pietele mai dezvoltate se bucura de servicii specializate, pe care olandezul le numeste “event supply industry” - o serie de firme care asigura securitatea, catering-ul si toaletele ecologice, exclusiv pentru concertele live. In aceasta zona, producatorii romani improvizeaza, colaborand cu furnizori de toalete obisnuiti sa lucreze cu constructori imobiliari sau cu firme de paza “specializate” in fotbal.

“In vestul Europei, exista companii specializate in securitatea pentru evenimente, ceea ce e complet diferit fata de omul incruntat care sta la intrare cu bastonul agatat, cu catusele si cu tubul de gaz. Daca vin la un spectacol, sunt gazda promoter-ului si ma astept ca omul de la securitate sa ma trateze ca atare. In Romania, singura forma de paza specializata este cea de pe stadioanele de fotbal, mult mai opresiva, pe cand paza la concerte ar trebui sa fie realizata pe model preventiv”, sustine Bert van Hock.

Evenimentele live de anvergura sunt construite pe baza unui sistem format din mai multe categorii de profesionisti. Totul incepe in momentul in care artistul anunta organizarea unui turneu. Agentul artistului cauta promoter-i locali, interesati de organizarea unui concert al artistului. Promoter-ul este cel care face legatura intre agent si sponsor, se ocupa de incheierea contractelor si de toate organizarea evenimentului. Aici intervine rolul sponsorului - cel mai important, la nivel decizional. Fiind finantator al evenimentului, sponsorul este cel care alege promoter-ul care ii va administra banii. La final de lista se afla producatorii, care sunt desemnati de promoteri pentru a se ocupa de organizarea practica a evenimentului: amplasarea scenei, sunet, lumini, catering-ul, paza, toaletele, transportul si confortul artistului si al staff-ului sau.