Legea privind infiintarea societatilor de microfinantare se afla din nou in atentia guvernului, dar de data aceasta initiatorii sunt altii. La sfarsitul anului trecut, membrii Cabinetului Nastase au dezbatut acest proiect, dar finalul "in aplauze" pentru principalii beneficiari - intreprinzatorii mici si mijlocii - s-a dovedit a fi un esec. Asa se face ca, de atunci, au trecut mai bine de trei luni si cei care vor sa obtina un credit mai mic de 25.000 de euro mai au de asteptat pana cand proiectul de lege va trece, din nou, prin toate etapele necesare intrarii in vigoare.

Cu toate ca au avut loc interpelari si dezbateri chiar si in comisiile parlamentare, proiectul intra din nou in atentia executivului pentru a primi unda verde. Dar obtinerea avizului este numai primul pas dintr-un proces indelungat, care nu face decat sa amane accesul micilor intreprinzatori la obtinerea capitalului necesar derularii unei afaceri. Potrivit initiatorilor acestui proiect, nu a avut nimeni de comentat ca ar fi o lege proasta sau ca nu ar fi prioritara in acest moment mediului de afaceri, insa surse de pe piata considera lansarea lui ca fiind una de lunga durata.

De ce este nevoie de societatile de microfinantare?

In primul rand, pentru ca acestea usureaza procesul de obtinere a unui credit mai mic de 25.000 de catre IMM-uri, tinand cont de principalele greutati intampinate de societatile nou-infiintate si de microintreprinderi pentru a obtine un astfel de imprumut. Un alt considerent pentru aparitia acestor microfinantatori este faptul ca bancile considera ca unele credite solicitate de IMM-uri sunt de cele mai multe ori prea mici, iar costurile administrarii si monitorizarii le fac neinteresante pentru bancile comerciale.

De aceea, micii intreprinzatori sunt nevoiti sa caute surse alternative de finantare, de multe ori cu costuri ridicate. In plus, proiectul reglementeaza functionarea societatilor de microfinantare ca societati comerciale pe actiuni sau cu raspundere limitata, abilitate sa acorde microcredite din fonduri proprii, asigurate sau imprumutate de la institutii financiare, organizatii donatoare sau din resurse financiare publice.


Capital social de minimum 200.000 de euro

Citeste si:

Societatile de microfinantare, potrivit proiectului de lege, trebuie sa aiba un capital social echivalent in lei cu 200.000 de euro, cu mentiunea ca aceste institutii nu au voie sa atraga de la populatie depozite si nici sa acorde credite ipotecare sau de consum. In plus, sumele acordate catre antreprenori vor fi cu sau fara garantii si perioada de gratie, imprumutul avand o valoare nominala de pana la 25.000 de euro si o perioada de rambursare de maximum 60 de luni. Solicitantii pot fi persoane fizice sau juridice, care prezinta unei societati de microfinantare o cerere insotita de o propunere fundamentata, pentru initierea si dezvoltarea unei activitati aducatoare de venit.

Necesarul este de zece ori mai mare decat oferta

Industria de microfinantare are in Romania un portofoliu de credite de aproximativ 53,6 milioane de dolari si a acordat aproximativ 13.800 imprumuturi cu o valoare medie de 3.900 de dolari/imprumut. Practic, sectorul microfinantarii a devenit treptat un pilon important al microintreprinderilor. Potrivit studiilor, in tara noastra, numarul de persoane care intentioneaza sa imprumute sume de pana la 25.000 de mii de dolari, in mod regulat, este de aproximativ 113.000, cererea cumulata de microcredite atingand 565 milioane de dolari.

Societatile trebuie sa-si desemneze un auditor financiar independent

In nota de fundamentare a actului normativ se arata ca "un cadru legal clar si bine structurat ar plasa industria de microfinantare pe un curs rapid de dezvoltare, ce ar servi, la randul sau, ca vector al combaterii saraciei, al crearii de locuri de munca, al educarii beneficiarilor in domeniul finantarii si al afacerilor si, nu in ultimul rand, al dezvoltarii sectorului intreprinderilor mici si mijocii". Totodata, pentru indeplinirea cerintelor cu privire la capitalul social minim, entitatile trebuie sa-si desemneze un auditor financiar independent, in termen de sase luni de la intrarea in vigoare a legii.