Vrem linie pentru trenuri de mare viteza, autostrada Bucuresti-Budapesta, cale ferata Bucuresti-Otopeni... Foarte bine, pare sa spuna Bruxelles-ul, hotarand sa finanteze proiecte asemanatoare, dar ceva mai la vest de noi.

Comisia Europeana a transmis ieri o informare privind selectarea proiectelor pentru a primi finantare europeana in cadrul programului TEN-T (reteaua transeuropeana de transport), perioada 2007-2013. Este vorba de proiecte considerate prioritare pentru UE, selectarea fiind o "expresie clara a obiectivului declarat al Comisiei de a concentra asistenta disponibila, pe cat posibil, pe tronsoanele transfrontaliere care reprezinta cele mai mari probleme".

In urma selectiei, Comisia propune statelor membre si Parlamentului European 30 de pachete de proiecte, pentru un buget de 5,1 miliarde de euro. Mai bine de jumatate din finantare va fi alocata lucrarilor si studiilor asupra tronsoanelor transfrontaliere. Decizia finala privind finantare se asteapta sa fie luata la inceputul anului viitor.

Citeste si:

Cateva firimituri in 2007

Parcurgerea listei de proiecte arata ca intre prioritatile europene nu se inscriu si prioritatile "vehiculate" de autoritatile romane. Astfel, Romania este prinsa doar "tangential" in finantarea pentru studiul privind o autostrada Atena-Sofia-Budapesta. Un alt calup de proiecte in care, teoretic, Romania ar fi putut fi incadrata este cel privind ruta fluviala Rin-Main-Dunare. Dar aici finantarile se opresc la studiile privind imbunatatirea navigatiei pe sectiunea maghiara.

In rest, se finanteaza studii privind linia Gdansk-Viena, Paris-Bratislava, lucrari la linia de cale ferata de viteza Madrid-Barcelona, lucrari pentru descongestionarea drumurilor dintre Marea Britanie si Irlanda... practic, Romania nu e pe harta. Aceeasi situatie, si in cadrul proiectelor din cadrul programului anual 2007.