Valoarea pagubelor nu poate fi determinata exact, dar Allianz a platit deja despagubiri ce depasesc jumatate de milion de euro.

Peste 100 de persoane, clienti ai Allianz Tiriac, au cazut in plasa celui mai nou joc piramidal. Caracatita a fost pusa la cale de un consultant financiar al societatii care colabora cu Allianz Tiriac din anul 2005. Folosindu-se de baza de date a societatii, consultantul le-a oferit clientilor planuri de investitii de viata sub titulatura VIP, care ofereau promisiunea unor randamente uriase, incepand de la 100% pe an. "Acest produs nu a existat niciodata in oferta Allianz, iar societatea nu are produse speciale in functie de categoria clientilor. Avem de-a face cu o frauda pusa la cale de un consultant financiar al societatii. Acesta persoana avea capacitatea de a identifica apetitul de risc al clientilor carora le oferea valoari de randament diferite: de la castiguri de 103% pe an pana la 40%-50% pe luna, 15% pe saptamana sau chiar de 7% pe zi in euro", spune Adrian Moanta, director marketing si CRM Allianz Tiriac.

MECANISME. Pentru a parea oficiala, polita VIP era incheiata pe structura unei asigurari de viata de tip unit-linked care avea atasata o componenta de investitii. O parte dintre clienti au primit chitante fiscale pentru banii incasati, altii au primit chitante in care era scrisa inclusiv valoarea randamentelor, iar unii au semnat acte aditionale la "contracte". Cuprinsi de febra castigurilor, o parte dintre pagubiti a suplimentat chiar valoarea politelor cu zeci de mii de euro. O parte din banii incasati de consultantul fiscal intra in conturile Allianz, pentru a nu trezi suspiciunea, iar cea mai mare parte intra in buzunarele consultantului fiscal. "E greu sa determinam valoarea sumelor incasate, pentru ca nu toate au fost trecute pe documente fiscale. In unele cazuri au fost trecute sumele incasate efectiv, in altele sumele care includeau randamentul pentru a 'garanta>> seriozitatea investitiei", spune Moanta.

JOCUL. Frauda a fost descoperita de conducerea Allianz la finele lunii august, o data cu cresterea numarului participantilor la sistem. "Mergand pe firul evenimentelor am descoperit ca fenomenul incepuse prin octombrie 2006 cu doua-trei cazuri, iar numarul clientilor a crescut puternic in lunile iunie-iulie. In august am luat decizia de a sista activitatea agentului respectiv, am incetat colaborarea cu el si am depus plangere penala impotriva acestuia", explica Moanta. Reprezentantul societatii sustine ca frauda a fost raportata imediat la Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, dupa care au inceput discutiile cu pagubitii.