Articolul din proiectul de ordonanta potrivit caruia "costul asigurarii se recupereaza o data cu rata de leasing de la locatar/utilizator" are o formulare care lasa loc interpretarilor privind situatia societatilor de leasing, considera Adriana Ahciarliu, secretarul general al Asociatiei de Leasing Bancar (ALB).

"In cazul in care societatea de leasing intermediaza plata asigurarii, in mod automat prima de asigurare va fi urmata si de plata TVA", spune oficialul ALB. Conform legii asigurarilor, intermediarii in asigurari sunt doar brokerii si agentii de asigurare, prima de asigurare fiind exceptata de la plata TVA. Potrivit lui Ahciarliu, categoria in care ar putea fi incadrata o societate de leasing este cea a agentilor de asigurari, care insa nu are dreptul sa intermedieze decat pentru o singura societate de asigurari. "Acest lucru ar duce la situatia in care o societate de leasing va favoriza practic un asigurator, lucru care contravine interesului utilizatorului", a subliniat Ahciarliu. In cazul in care utilizatorul doreste sa-si faca asigurare la o alta companie, primei de asigurare i se va adauga TVA.


LEGISLATIA ACTUALA. In actuala legislatie, utilizatorul are dreptul de a-si alege, cu acordul societatii de leasing, compania care va asigura bunul. Asigurarea bunului care face obiectul unui contract de leasing este incheiata in favoarea finantatorului, dar plata primelor de asigurare cade in sarcina utilizatorului. Ahciarliu si-a exprimat nemultumirea fata de faptul ca Ministerul Finantelor a adus amendamente la proiectul de modificare a legislatiei leasingului fara sa invite la dialog si ALB. "Sa nu uitam ca celelalte societati de leasing, in marea lor majoritate, sunt finantate de banci, firme-mama ale membrilor ALB, aproape intregul risc al pietei de leasing fiind concentrat spre zona bancara", spune ea.

32 CONTRA 8
Proiectul de ordonanta de urgenta care modifica si completeaza OG 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de leasing a fost avizat de Ministerul de Finante si urmeaza sa fie trimis spre dezbatere Guvernului. Propunerea legislativa a fost initiata de Asociatia Societatilor de Leasing din Romania (ASLR) care reuneste 32 de companii. Asociatia de Leasing Bancar reuneste la randul ei opt societati de leasing afiliate unor banci, respectiv Alpha Leasing, BRD Sogelease, Finans Leasing, HVB Leasing, Piraeus Leasing, Raiffeisen Leasing, UniCredit Leasing si Volksbank Leasing.