In cazul in care Comisia Europeana nu va definitiva pana la sfarsitul primului trimestru al anului viitor ancheta cu privire la respectarea conditiilor concurentiale in cazul privatizarii fabricii de automobile de la Craiova, compania Ford ar putea renunta la proiectul din Romania.

Dupa semnarea contractului pentru achizitionarea fabricii de automobile de la Craiova, americanii de la Ford si-au exprimat intentia ca, pana cel tarziu primavara anului 2008, sa inceapa productia primelor autoturisme. Numai ca nici prin cap nu le-a trecut acestora ca in urma notificarii contractului la Comisia Europeana (CE), conditie obligatorie a statului pentru orice privatizare, planurile din Romania sa fie inghetate de ancheta Comisiei Europene cu privire la acordare de ajutoare de stat.

Interesant este faptul ca desi americanii vor sa inceapa activitatea cat mai repede, verificarile Comisiei Europene se poate spune ca nu sunt conditionate de un termen anume. "Ford a stabilit primavara anului viitor ca moment-limita pentru a demara activitatiile de productie de la Craiova. Probabil martie-aprilie va fi un termen rezonabil in obtinerea avizului CE, pentru ca americanii sa nu se retraga din acest proiect din Romania", a declarat presedintele Comisiei de privatizare a uzinei craiovene, Sebastian Vladescu.

Lipsa de comunicare intre CE si autoritati

Fostul ministru al finantelor sustine ca modul in care decurg lucrurile in afacerea Ford este cel putin bizar, analizand comportamentul reprezentantilor Comisiei Europene, din moment ce contractul semnat cu Ford nu a primit absolut nicio contestatie din partea celuilalt competitor aflat in cursa achizitionarii fabricii, General Motors. "General Motors ar fi fost primii care trebuiau sa faca primele observatii licitatie, dar acestia nu au avut nimic de contestat. Si asta penntru ca informarea concurentilor a fost facuta in mod egal, la orice intrebare pusa Comisia de privatizare. Inclusiv ambasadorul american a felicitat Romania pentru aceasta privatizare si transparenta procesului", sustine Vladescu.

Citeste si:

CE suspenda tranzactia suspecta de ajutoare de stat

Proaspatul demisionar din functia de secretar de stat din Ministerul Finantelor crede ca stadiul in care a ajuns contractul de privatizare a uzinei de automobile de la Craiova este cauza mai mult a unei lipse de comunicare dintre Comisia Europeana si statul roman, si mai putin o problema de ajutor de stat.

La inceputul acestei saptamani, Comisia Europeana a solicitat Romaniei trimiterea datelor necesare evaluarii ajutorului de stat acordat de stat in procesul de privatizare a Automobile Craiova in maximum 30 de zile, dupa ce institutia a lansat, in urma cu doua saptamani, o investigatie in acest sens. Totodata, institutia europeana a avertizat Bucurestiul sa inceteze punerea in aplicare a contractului de privatizare incheiat cu Ford, emitand un ordin de suspendare a tranzactiei.

Oficialii europeni sustin ca, in pofida faptului ca au cerut in repetate randuri oficial Executivului eliminarea tuturor conditiilor din contractul de privatizare, acesta a continuat procedura de licitatie si a semnat contractul de vanzare a actiunilor cu Ford. Suspiciunile CE provin din faptul ca autoritatile romane au conditionat privatizarea Automobile Craiova de atingerea unui nivel minim al productiei de 200.000 de masini pe an, de continuarea activitatilor actuale pe o perioada de patru ani si de mentinerea numarului de angajati.