Imaginea Romaniei in ochii marilor tour-operatori germani s-a degradat constant in ultimii ani. Grav este ca am pierdut teren pe domenii care erau considerate puncte tari ale ofertei autohtone, precum ospitalitatea, gastronomia si turismul cultural. Litoralul, care ar fi trebuit sa joace rolul de motor al cererii pentru oferta turistica de ansamblu, este neatractiv pentru mari tour-operatori germani care insumeaza 50% din piata, care l-au scos din cataloage.

Nemultumirile tour-operatorilor germani sunt legate, in primul rand, de starea proasta a infrastructurii rutiere si a celei hoteliere, precum si de calitatea slaba a serviciilor - mai ales a celor de masa oferite de hoteluri. De asemenea, tonele de gunoaie prezente peste tot reprezinta alt motiv serios de disconfort. Toate aceste aspecte au fost surprinse in raportul „Romania, vazuta de tour-operatorii germani", realizat de WBF/GTZ Romania.

Nu au fost trecute cu vederea nici poluarea fonica a statiunilor, lipsa atitudinii orientate catre clienti a conducerii unitatilor de cazare, raportul neechilibrat calitate-pret si pierderea traditiei. Restaurantele romanesti, mai ales cele din hoteluri, nu indeplinesc conditiile de igiena si se orienteaza mai mult spre gastronomia internationala, in detrimentul celei traditionale.

Citeste si:

„Mancarea este naturala si gustoasa, insa nu poate fi gasita tot timpul si este servita rece. De asemenea, serviciile de masa din hoteluri sunt, in general, mai proaste decat in restaurante, modul de preparare al carnii si legumelor lasa de dorit, micul dejun este de slaba calitate, iar muzica este prea tare in restaurante" sunt cateva dintre nemultumirile nemtilor cuprinse in raport.

Astfel, pe o scara de la 1 la 6, in care 1 reprezinta „foarte multumit", Romania a obtinut calificative negative in ultimii trei ani la toate capitolele. In privinta gradului de multumirie a tour-operatorilor germani fata de programele oferite de Romania, nota a fost 3,5, comparativ cu 2,8 in 2005 si 3 in 2006. Si gradul de multumire al turistilor a scazut de la 2,1, in 2004, la 2,8, in 2007. O alta zona cu potential, turismul cultural, care ofera o mare varietate de locatii interesante, nu a scapat nici el de critici.