Iubitorii de arta pur si simplu si iubitorii de profit mare pe termen lung sunt cele doua mari categorii de investitori care cheltuie milioane de euro pe tablouri, pendule, garnituri de mobila medievale sau statuete. Comercializarea obiectelor de arta este o afacere profitabila si in Romania, chiar daca porneste din postura unui business de nisa.
Daca un obiect nou isi pierde mare parte din valoare odata cu iesirea lui din magazin, nu la fel se intampla si cu antichitatile. Valoarea lor creste cu trecerea timpului, iar cei care fac astfel de investitii nu pierd aproape niciodata.
Romania rurala este plina inca de obiecte de arta extrem de valoroase. Fiecare regiune a tarii cu specificul ei. Lucrul acesta este bine cunoscut si de proprietarii magazinelor de antichitati, care strabat tara in lung si-n lat pentru a-si achizitiona o garnitura de mobila de la 1870, o pendula elvetiana extrem de valoroasa sau o lada de zestre transilvaneana veche de 350 de ani, care poate ajunge la un milion de euro.
Povestea vinde obiectele vechi
Foarte multi tarani, care au aceste obiecte de valoare in casa, le vand pe nimic "vanatorilor de antichitati" care le revand apoi de sute sau chiar mii de ori mai scump. Acest fenomen este la fel de vechi ca si antichitatile si reprezinta principalul motor al businessului cu obiecte vechi. Povestea obiectelor a disparut odata cu explozia de valuta de pe piata artei.
"Cumpar obiecte de arta si ofer valuta" era un anunt care, dupa '90, intr-o tara privata multa vreme de aceasta moneda, suna foarte tentant. "Multi colectionari de arta au dat curs anunturilor, au intrat in acest comert neorganizat, cu vizite la domiciliu, cumparare rapida de piese de arta pe nimica toata si revindere la fel de rapida", spune Eduard Tanase, proprietarul unuia dintre cele mai mari magazine de antichitati din Romania.
Un scaun de lemn de nuc, sculptat cu motive nationale transilvanene, de pilda, este evaluat la 300 de euro. Insa daca pe acel scaun a stat vreo printesa cand si-a scris jurnalul sau a fost sculptat cu cutitul de un calugar care facea nu stiu ce minuni pe la vreun schit, pretul obiectului creste cu pana la 100%.
"Mai ales clientii straini se intereseaza de povestea obiectului", spune Sorin Cristache, proprietarul unui magazin de antichitati din Bucuresti. Sorin si-a deschis magazinul in urma cu 5 ani si vindea mai mult obiecte decorative.