Banca Comerciala Romana (BCR) "uita" sa-si instiinteze clientii ca a modificat dobanzile practicate si in consecinta si valoarea ratelor lunare pe care imprumutatii trebuie sa le achite bancii, chiar daca contractele incheiate cu cei care au contractat credite prevad ca institutia are aceasta obligatie. In consecinta, clientii afla care este valoarea actualizata a ratelor numai dupa ce solicita expres eliberarea acestora la ghiseu. Aceasta in cazul in care creditatul are timp sa se prezinte la ghiseul bancii, deoarece informatii de acest gen nu pot fi obtinute la telefon sau de catre o alta persoana, fiind confidentiale.

Contractele cu clientii, nerespectate

Mai mult, prevederile contractuale asumate de banca nu sunt respectate. "Modificarea ratei anuale a dobanzii obliga banca sa comunice imprumutatului, printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, noul nivel de dobanda, precum si noul grafic de rambursare", prevede contractul de credit pentru nevoi personale, incheiat de BCR cu un client in 2003.

Pana in prezent, aceasta banca, ca de altfel toate celelalte institutii de credit, au majorat dobanzile percepute la imprumuturi incepand cu vara anului 2003, in urma majorarii dobanzii de interventie practicata de BNR, iar din a doua parte a lui 2004 ratele dobanzilor la creditele date de institutiile autohtone au inceput sa fie reduse la indemnul Bancii Centrale. "Nu am primit nici o instiintare de la BCR cu privire la majorarea sau reducerea dobanzilor practicate", ne-a declarat, sub protectia anonimatului, un client al institutiei de credit mentionate.

Potrivit acestuia, explicatia pe care a obtinut-o de la angajatii respectivei sucursale a BCR a fost ca "banca nu este obligata sa-si informeze clientul in nici o privinta".

Citeste si:

Platesti ratele si devii restant

Chiar daca un client se duce la banca si achita la timp rata comunicata de angajatul de la ghisul bancii (pentru ca a uitat scadentarul acasa sau l-a pierdut), acesta se poate trezi ca ajunge automat pe lista "neagra" cu restantieri. Aceasta deoarece suma achitata este mai mica cu cateva zeci de mii de lei decat cea care ar fi trebuit platita. Astfel, numele sau intra pe lista clientilor rau-platnici de la Centrala Riscurilor Bancare a Bancii Nationale, respectiv cea tinuta de Biroul de Credit. In cazul in care in viitor doreste sa obtina si alte imprumuturi de la una dintre institutiile de credit autohtone, nu-i ramane altceva de facut decat sa se bazeze pe intelegerea ofiterului de credit care ii va analiza dosarul, avand in vedere ca "restanta" era modica.

Acest caz real - care nu este deloc singular, dupa cum poate fi verificat in documentele bancii - a fost posibil pentru ca banca nu a instiintat telefonic sau in scris clientul care a contractat creditul, nici dupa doua luni, ca a platit o rata mai mica decat ar fi trebuit. Incercand sa obtina o justificare din partea bancii, clientul a fost informat ca "operatoarele de la ghisee nu detin in baza de date a calculatoarelor in care opereaza evidenta ratelor si nici valoarea exacta a aceastora".

Corneliu Cojocaru: 'Este posibil>>

"Este posibil sa fie unitati la care nu se respecta de catre banca conditia de a instiinta imprumutatul cu privire la modificarea dobanzii. Nu este un fenomen generalizat, dar, daca este depistat acest lucru, salariatii responsabili sunt sanctionati", ne-a declarat directorul executiv al Directiei de Comunciare a BCR, Corneliu Cojocaru. El a precizat ca sanctiunile aplicate in situatii de acest gen sunt cele stipulate in Codul Muncii, contractului colectiv de munca, respectiv in regulamentele bancii. Cei care se lovesc de situatii de acest gen "trebuie sa sesizeze verbal sau in scris conducerile unitatilor bancare. (...) Sunt bine venite sesizarile clientilor, cu conditia sa fie bine fundamentate", a mai spus Corneliu Cojocaru.