Fie ca este irlandez, bourbon, scotian ori canadian, whisky-ul continua sa reprezinte un simbol al bunastarii, fiind bautura ce segmenteaza cel mai bine consumatorii; banii platiti pentru achizitionarea licorii impart strict publicul consumator dupa venituri, profesie si statut. Intr-o tara dominata prin traditie de tariile albe, in care votca detine mai mult de jumatate din consum, whisky-ul isi face incet, dar sigur loc pe piata. Desi reprezinta doar 3% din totalul pietei bauturilor spirtoase, in 2007 piata whisky-ului va atinge o valoare cuprinsa intre 275 si 300 milioane lei (intre 80 si 88 milioane euro).

Dupa o crestere semnificativa in primul semestru al lui 2007 comparativ cu 2006, de aproximativ 50% la nivelul intregii piete si de 109,6% la nivelul distributiei de retail, piata romaneasca a whisky-ului va atinge in acest an un volum de circa 3,5 milioane litri. Daca avem in vedere ca locatiile HoReCa si cele de tip en-gros si cash & carry au, in medie, 70-75% din piata, cota rezultata dupa aprecierile pe care le fac importatorii si producatorii care activeaza pe piata romaneasca, reiese ca vanzarile volumice pe segmentul de retail reprezinta 25-30% din piata.
Pe de alta parte, conform companiei de cercetare a pietei Nielsen Romania, vanzarile volumice realizate pe piata de retail au ajuns la 451.000 litri in primul semestru si, daca isi va mentine acest trend, atunci piata de retail va consemna la finele acestui an vanzari de aproape un milion de litri. Aceste cifre confirma in mare masura atat volumul pietei whisky-ului pentru 2007, cat si repartitia cotelor de piata in functie de canalele de distributie. Si din punct de vedere valoric lucrurile stau cam la fel. Respectand rationamentul si contributia canalelor de distributie la formarea pietei, putem sa apreciem si valorile care se realizeaza anual pe aceasta piata. Astfel, daca avem in vedere ca Nielsen a stabilit ca in primul semestru valorile generate de retail au fost de 40,1 milioane lei, atunci rezulta un pret mediu de 90 lei pe litrul de whisky vandut. Extrapoland, piata whisky-ului pe primul semestru din acest an va consemna o valoare cuprinsa intre 136 si 150 milioane lei (circa 45 milioane euro).
In situatia in care cresterile inregistrate pe primele sase luni ale acestui an se vor men-tine, la finele anului piata va avea o valoare ce se va situa pe palierul cuprins intre 272 si 300 milioane lei, respectiv intre 80 si 88 milioane euro. Chiar daca face referire doar la piata de retail, cercetarea Nielsen ne poate da o imagine foarte buna a cresterii explozive a vanzarilor la whisky. Daca se compara cifrele de pe primul semestru al acestui an cu cele realizate pe primul semestru al anului trecut, se poate vedea ca in perioada ianuarie-iunie 2007 s-au vandut volume care au depasit de peste doua ori cifrele realizate in perioada similara a anului trecut (451.300 litri, fata de 215.300 litri). Mai mult, vanzarile consemnate in prima ju-matate a acestui an au depasit cu 24.000 litri volumele de whisky vandute pe intreg anul 2006. Trebuie mentionat ca nivelul taxelor aferente importului acestor bauturi din spatiul UE a scazut.

Un produs aspirational
Piata de whisky a crescut semnificativ in ultimii ani, iar estimarile jucatorilor importanti (Allied Domecq, UDV, Brown Forman, Utovalco Baia Mare, William Grants&Sons, Chivas Brothers) preconizeaza pentru 2008 o crestere generala cu 25-30% fata de acest an. Dezvoltarea pietei apare firesc si este urmarea directa a cres-terii veniturilor realizate de romani, dar reprezinta si un efect al intrarii Romaniei in Uniunea Europeana, fapt care a facut ca preturile de raft la whisky sa scada semnificativ, cu procente cuprinse intre 25 si 40%. Pe de alta parte, statisticile la nivelul pietei de bauturi spirtoase - International Wine&Spirit Record (IWSR) - arata o Romanie dominata de tariile albe, in care votca detine mai mult de jumatate din consum.