Guvernul adoptase, marti, Memorandumul referitor la contractul de privatizare si proiectul legii speciale pentru privatizarea fabricii craiovene, proiect care a fost inaintat totodata Parlamentului pentru a fi dezbatut in regim de urgenta, a aratat premierul. Acesta si-a exprimat convingerea ca documentul va fi sustinut de toti parlamentarii, data fiind importanta privatizarii si lipsa de orice coloratura politica a acesteia. Prin cumpararea de catre Ford a pachetului majoritar de actiuni la SC Automobile Craiova SA, detinatoare a fabricii Daewoo Craiova, se poate vorbi de prima investitie industriala americana in Romania, a declarat marti primul-ministru Calin Popescu Tariceanu. “Vom putea vorbi de acum inainte de prima investitie industriala americana in Romania. Pe langa firmele cunoscute, gen bauturi racoritoare sau fast food-uri, vom avea, de data aceasta, o investitie industriala”, a aratat premierul Tariceanu, care a subliniat ca Ford este singura firma cu o vechime de un secol aflata in topul celor mai importante 100 de companii americane. Prin preluarea caietului de sarcini, Ford s-a angajat sa aiba un nivel minim de productie de 3.000 de automobile anual, sa achizitioneze de pe piata interna componente si servicii in valoare de un miliard de euro, la nivelul anului 2012 si sa dubleze numarul locurilor de munca de la 3.500 la 7.000. Premierul Tariceanu a aratat ca, in acest fel, Romania va deveni cea mai importanta tara producatoare de automobile din Europa de Sud si ca obiectivul acesta si l-a fixat inca de la inceputul mandatului sau de prim-ministru. Calin Popescu Tariceanu a mentionat, de asemenea, ca datoriile Daewoo Craiova constituie o problema contestata in instanta de statul roman. Tariceanu a aratat ca plata datoriilor ar reprezenta o “formula de a lua dintr-un buzunar al statului si a pune in altul”.


Romania ar putea intra in topul primilor zece producatori europeni de automobile. In momentul in care Ford va produce la capacitate maxima la Craiova, in Romania vor fi construite 650 de mii de automobile anual, de trei ori mai mult decat in prezent. Daca Ford va ajunge la o productie anuala de 300.000 de unitati la Craiova, iar Dacia va urca productia la 350.000 de unitati anual, asa cum a anuntat, Romania va produce, in 2010, 650.000 de automobile, ceea ce o va aduce foarte aproape de topul primelor zece tari producatoare din Europa, a declarat vicepresedintele Dacia, Constantin Stroe. Romania s-a clasat anul trecut pe locul 16 in Europa la productia de automobile, cu peste 200.000 de unitati, ceea ce reprezinta 1% din productia totala de pe continent. Cea mai mare tara producatoare de automobile este Germania, cu 5,81 milioane de vehicule, urmata de Franta, Spania, Marea Britanie si Rusia. In aceste cinci tari sunt produse 70% dintre automobilele de pe continent. Compania Ford Motors a oferit 57 milioane euro pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni la Societatea Automobile Craiova SA.