Peste un milion de carduri emise, majoritatea de debit, altele folosite doar la bancomat. Cam acesta este bilantul la sase luni a patru dintre cei mai importanti emitenti din Romania. Dobinzile si comisionele inca mari, dar si lipsa unei educatii financiare transforma insa cardul intr-un simplu instrument de depozitare a banilor fara prea multe valente investitionale, avind in vedere dobinda neglijabila oferita pentru conturile atasate la cardurile de debit.

La BRD, doar 40% dintre cardurile de debit au si un descoperit de cont, la Raiffeisen, 25%, iar la Bancpost, aproximativ 5%. BCR ramine lider al pietei, insa, din totalul celor 2,3 milioane de carduri active, doar 180.000 sint carduri de credit. Ponderea nu este mult diferita nici la celelalte banci contactate de Cotidianul. Raiffeisen are 200.000 de carduri de credit dintr-un total de 1.200.000, iar Bancpost, 29.000 din aproape 3.000.000 de carduri. Gradul de utilizare la comercianti, probabil cel mai important indicator al maturitatii pietei cardurilor, are un nivel rezonabil doar la Raiffeisen.

„Rata de folosire a cardurilor de credit pentru plati la comercianti este de peste 70%”, ne-a spus Titi Stoenescu, director de carduri la Raiffeisen. In rest, BCR are un grad de utilizare la comercianti putin peste 10%, BRD, 27%, iar Bancpost, doar 5,5%. „In privinta utilizarii cardurilor la comercianti, lucrurile au mers destul de greu la inceput. A trebuit sa se schimbe mentalitatea consumatorilor, iar acestia sa nu mai stea la cozi pentru a retrage bani de la bancomat si sa inceapa sa plateasca cu cardul”, explica Denisa Mateescu, director pe zona sud-est europeana a MasterCard Europe.