Importatorii au fost asaltati de cumparatori in goana dupa castig. Primele luni din 2005 au avantajat importatorii de vehicule dar mai ales cumparatorii. Scaderea euro in raport cu leul de la aproximativ 42.000 la 35.000 a lasat circa 16% din pretul vehiculelor in buzunarul clientilor.

Romanii care au avut inspiratia de a cumpara autovehicule in primele luni ale acestui an au avut toate motivele sa fie fericiti. Devalorizarea destul de rapida a monedei europene a fost o adevarata mana cereasca pentru cei care isi pastreaza economiile in lei, iar acestia par a fi destul de multi avand in vedere numarul mare de cumparatori care s-au prezentat la dealeri in ianuarie si februarie. Conform statisticilor furnizate de APIA, in 2005 au fost vandute deja 11.855 de autovehicule din import, in crestere cu aproximativ 72% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut.

Dupa cum se vede, pentru importatori prabusirea euro a fost extrem de profitabila. Desi profitul de pe urma diferentelor de curs nu este mare, avand in vedere ca masinile sunt comercializate in euro, castigurile substantiale ale comerciantilor au venit in urma numarului mare de clienti. Practic, luand in calcul valoarea medie de 12.000 de euro a unui automobil importat se poate spune ca firmele care comercializeaza masini din import au incasat in doua luni peste 140 de milioane de euro, insa de aici trebuie scazut costul de achizitie de la producator.

Cu alte cuvinte, pana acum, 2005 este anul importatorilor, dupa ce, in anii trecuti cresterea euro avantaja exportatorii. Directorul general al Renault Nissan Romania, Nicolas Ianculescu, considera ca firmele importatoare au fost avantajate in mica masura de scaderea cursului deoarece "preturile fiind afisate in euro si platibile practic la cursul zilei sau la cursul mediu al saptamanii, diferentele sunt foarte mici. Apar mici diferente dar care nu sunt ingrijoratoare si pot fi compensate in timp." Discutand pe aceeasi tema, directorul Porsche Romania, Brent Valmar, sustine ca avantajele obtinute din scaderea euro sunt reduse, dar "ne-ar avantaja ieftinirea creditului. Cu alte cuvinte, scaderea dobanzii de referinta. Cel mai avantajos lucru ar fi insa cresterea performantei economice generale a Romaniei, corelata cu mentinerea tendintei de crestere a tuturor parametrilor macroeconomici."

O situatie complet diferita se remarca la vanzarile Dacia. Din cauza cresterii pretului la furnizori, a cererii impresionante, precum si din "vina" pozitionarii pe un loc fruntas la vanzari, cu o cota de piata imbatabila, sefii uzinei de la Mioveni au decis sa mareasca pretul in euro al modelului Logan.
Cat de mare a fost profitul importatorilor auto in aceasta perioada este greu de estimat insa cresterea puternica a vanzarilor din acest an da apa la moara celor care sustin ca, in acest moment, comertul cu masini este una dintre cele mai banoase activitati din Romania.

Importatorii au fost avantajati

"Am fost avantajati de faptul ca puterea de cumparare a clientului a crescut cu aproximativ 16%. Trebuie tinut cont ca, fata de pretul unei masini care costa 10-12 mii de euro, 16% reprezinta un discount exceptional la care au fost adaugate avantajele propuse de producator. S-a ajuns astfel ca unele persoane sa cumpere masini in lunile ianuarie-februarie cu un un discount intre 20 si 25%. Cred ca acesta este unul dintre motivele pentru care si piata a fost atat de buna."
Nicolas Ianculescu, director general Renault Nissan Romania

Nu avem fluctuatii mari

"Cu siguranta ca aprecierea leului are ca efect cresterea volumului achizitiilor si, implicit, al cumpararii de autovehicule noi. Insa din simpla apreciere a leului nu avem fluctuatii mari la profit sau la costuri."
Brent Valmar, director general Porsche Romania


Despre autor:

Banii Nostri

Sursa: Banii Nostri


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.