Piata de profil din tara noastra este in continua extindere si a cunoscut pana acum rate anuale de crestere de 10-15%. In 2006, valoarea pietei a fost de 65.000 - 70.000 de euro. Pentru anul acesta, Florin Rosescu, manager general la compania Kubo Ice Cream, apreciaza ca pe acest segment valoarea vanzarilor va ajunge la 100 mil. euro. Si mai optimist, directorul general al companiei Top Gel, Asan Mic Adriean, estimeaza pentru intreg anul 2007 o crestere de 50-60% fata de anul trecut. Potrivit directorului TopGel, statistica este facuta pe baza faptului ca valoarea vanzarilor a crescut in ultimele 2 luni cu 70% fata de lunile mai - iunie anul trecut.

"Suntem convinsi ca vanzarile din acest an le vor depasi cu mult pe cele de anul trecut, in special datorita conditiilor meteorologice, care indeamna consumatorii sa se racoreasca la o inghetata", spune si Ionel Peres, Marketing Executive la Friesland Foods Romania.

Magazinele traditionale vs. retele

Reprezentantii Kubo si Napoca spun ca un rol important in aceasta evolutie a pietei o are extinderea cu mare rapiditate a retelelor de KA care au produs o explozie a vanzarilor in general, si a vanzarilor de inghetata in particular.
TopGel, in schimb, inregistreaza cele mai bune vanzari de inghetata in magazinele traditionale. "Statisticile ne arata ca mai mult de 95% din vanzari se realizeaza prin magazinele mici care, datorita formatului si specificului consumatorului roman, s-au pretat cel mai bine acestei piete", ne-a explicat Asan Mic Adriean.

Romanii prefera aromele clasice

In ceea ce priveste comportamentul consumatorilor de inghetata, impresia unanima este ca acesta nu s-a schimbat intr-un mod semnificativ. In general, romanii raman fideli aromelor clasice. Cele mai vandute sortimente sunt cele de ciocolata, vanilie si fructe. Insa nici cele cu gusturi exotice cum sunt tiramisu, nuca, crispy rocher nu sunt ocolite. Producatorii au constatat ]ns[ ca produsele elaborate, care contin incluziuni de fructe, caramele, crispy devin din ce in ce mai mult solicitate in dauna produselor simple. Potrivit lui Florin Rosescu, cea mai mare concurenta exista in zona produselor low si mediu pentru ca in general exista tendinta de a acapara piata cu orice pret, insa un pret mic nu poate insemna decat o calitate slaba. In plus, pentru a vinde un produs premium trebuie ca brandul sa fie foarte cunoscut si credibil, pentru ca un astfel de produs are un pret ridicat si clientii trebuie sa aiba convingerea ca nu sunt inselati de ambalaj. Se cauta produsele “speciale” la preturi normale, se doresc produse variate care sa atraga prin ambalaj si continut, apreciaza Asan Adriean. Intrarea in marile lanturi de magazine a facut ca vanzarile la produsele „take-home” sa creasca. Conform lui Ionel Peres, Napoca a castigat un procent semnificativ pe „segmentul de pahare” si produse „take home”. Pe langa faptul ca gusturile au devenit mai rafinate, se poate constata ca romanii asociaza din ce in ce mai mult inghetata cu un desert. Pana acum, acest lucru nu se intampla foarte des, acestia considerand ca inghetata este mai mult un produs racoritor.

Citeste si:

Ce se aduce nou anul acesta

Napoca a lansat sorbetul sub forma de stick, cu aroma de lamaie si fructe de padure, sub marca Wow. In premiera pe piata romaneasca, firma vine cu o gama de mousse, respectiv un tip de inghetata care trebuie tinuta 20 de minute la temperatura camerei (22 grade C), devine foarte cremoasa, este disponibil sub forma a 3 sortimente: Capsuni-Vata de zahar, Ciocolata Truffe si Cafea.
Kubo mizeaza anul acesta pe produsele super premium, din gama Obsession: tort tiramisu, ciocolata cu cirese, iaurt cu fructe de padure, precum si tortul Crispy Rocher. Dar si vaschete de inghetata pentru sectorul HoReCa.

TopGel a dezvoltat gama Amadeus (produse de familie, premium), prin introducerea sortimentelor cu crema de artar cu nuci, crema de rom cu bucati de ananas, straciatella, crema de caise si bucati de caise. De asemenea, au introdus pe piata inghetata vrac destinata segmentului HoReCa.
Pe piata locala, principalii jucatori sunt Nestle Ice Cream - fosta Delta Romania, Napolact - detinuta de Friesland Romania, Kubo Ice Cream (Amicii), Betty Ice, Top Gel. Cota de piata a fiecaruia dintre acestia este estimata intre 10 si 20%.