Agentia Nationala de Administrare Fiscala a elaborat un proiect de act normativ privind procedura de schimbare a sediului social, astfel incat sa se imbunatateasca atat comunicarea dintre organele fiscale, cat si activitatea contribuabililor. Prin proiect se diminueaza termenul de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului, de la 30 de zile la 15, fiind reglementate si atributiile contribuabilului de a instiinta organele fiscale, chiar daca prin lege nu sunt obligate sa se inregistreze la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC).

"Pentru a inlatura deficientele de comunicare dintre agentiile noastre fiscale, pe de o parte, iar pe de alta intre Fisc si Registrul Comertului, cat si pentru a usura activitatea contribuabililor, s-au adus mai multe imbunatatiri printr-un proiect de act normativ, care reglementeaza procedura de schimbare a domiciliului fiscal, cand acesta coincide cu sediul social al contribuabililor. Sunt unele societati comerciale care nu mai functioneaza la sediul declarat. Au fost cazuri in care organele noastre de control au cautat agentii economici si nu i-au mai gasit. Unele societati au indeplinit conditia de a fi trecute pe lista societatilor inactive, ca apoi sa se dovedeasca faptul ca ele exista si functioneaza. In parte, acest lucru se datoreaza si scurtcircuitarii de comunicare directa intre agentiile noastre fiscale, dar si intre Fisc si Registrul Comertului", ne-a explicat ieri purtatorul de cuvant al ANAF, Doru Tiganas.

Obligatiile celor inregistrati la ONRC

Astfel, pentru contribuabilii inregistrati la Registrul Comertului, solicitarea schimbarii domiciliului fiscal la noul sediu social se face prin depunerea de catre comerciant a formularului (050) "Cererea de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului", la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla situat noul sediu social.

Organul fiscal are obligatia de a transmite aceasta solicitare catre unitatea fiscala de la vechiul sediu social, in termen de 3 zile.

Termenul de transfer al dosarului fiscal al contribuabilului, de catre organul fiscal de la vechiul sediu social, a fost stabilit la cel mult 15 zile de la primirea cererii.

Dosarul solicitarii de inregistrare a sediului social si a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al comerciantului si cuprinde formularul (050), documentatia depusa de comerciant, decizia de inregistrare a sediului social si a domiciliului fiscal si orice alte documente emise sau primite in cadrul procedurii.

Citeste si:

Pana la finalizarea procedurii de schimbare a sediului social si a domiciliului fiscal, competenta de administrare a impozitelor, a taxelor, a contributiilor si a altor sume datorate de contribuabil la bugetul general consolidat revine organului fiscal de la vechiul sediu social.

...si ale celor care nu trebuie sa se inregistreze

Totodata, prezenta procedura se aplica si contribuabililor care nu au, potrivit legii, obligatia inregistrarii in Registrul Comertului (spre exemplu necomerciantii, profesiile liberale, agricultorii) si al caror sediu social coincide cu domiciliul fiscal. Astfel, contribuabilul care isi schimba sediul social va depune la organul fiscal, in a carui raza teritoriala este situat noul sediu social, formularul (010) "Declaratie de inregistrare/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica" si formularul (050) "Cerere de inregistrare a domiciliului fiscal al contribuabilului".

Organul fiscal va transmite in maximum 3 zile lucratoare cererea de inregistrare a domiciliului fiscal catre unitatea fiscala in a carui raza teritoriala contribuabilul a avut ultimul domiciliu fiscal.

Totodata, dosarul fiscal se transmite in termen de cel mult 15 zile de la primirea cererii si va fi insotit de un exemplar al certificatului de atestare fiscala, precum si de fisa de evidenta pe platitor.

Dosarul solicitarii de schimbare a sediului social si a domiciliului fiscal se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului si cuprinde formularul (050), documentatia depusa de comerciant, decizia de inregistrare a domiciliului fiscal, certificatul de inregistrare fiscala anulat, copia certificatului de inregistrare fiscala eliberat, orice alte documente emise sau primite in cadrul procedurii.
Dupa primirea Deciziei de inregistrare a sediului social si a domiciliului fiscal, contribuabilul se prezinta la organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla noul sediu social, preda, in vederea anularii, vechiul certificat de inregistrare fiscala si il ridica pe cel nou.