In nordul Rusiei, unde rezerve mari de gaze naturale asteapta sa fie exploatate, Gazprom, gigantul energetic detinut de stat, pune la punct o strategie in valoare de cateva miliarde de dolari, care va asigura legatura dintre aceasta tara si restul Europei, ocolind Ucraina si Belarus, transmite International Herald Tribune.

Gazprom a cautat parteneri europeni pentru a finanta o conducta subacvatica - ce va porni din Sankt Petersburg catre Germania si poate chiar Marea Britanie - costurile totale fiind estimate la 8-10 miliarde de dolari. In ciuda costurilor uriase, analistii sunt de parere ca respectiva conducta nu va fi suficient de mare pentru a satisface cererea de gaze naturale a Europei, pentru urmatorii zece ani. Mai mult, exista o alternativa mai ieftina pe termen scurt: conductele existente ar putea fi consolidate pentru a permite transportul unei capacitati mai mari.
Gazprom sustine ca noua conducta este necesara deoarece va asigura furnizarea directa si sigura de gaze naturale din Rusia catre Europa.

"Conducta va lega direct reteaua de gaze naturale a Rusiei de tarile consumatoare din Uniunea Europeana", a afirmat Olga Moreva, purtator de cuvant al Gazprom. "Proiectul va permite diversificarea fluxurilor de export", a adaugat aceasta. "Va deschide un nou coridor de tranzit pentru gazele naturale din Rusia, evitand tranzitul prin tarile cu o economie instabila. Astfel, ar putea fi diminuate riscurile politice care afecteaza, in prezent, siguranta furnizarii de gaze catre Europa de Vest", a mai explicat purtatorul de cuvant al gigantului rus.

Analistii sustin ca acest proiect are o motivatie politica. Rusia vrea sa reduca gradul de dependenta de Belarus si Ucraina, doua dintre cele mai importante tari de tranzit pentru furnizarea de gaze naturale din Rusia catre pietele europene. 80 la suta din exporturile actuale de energie ale Gazprom catre Europa folosesc Ucraina ca principala ruta de tranzit.

"Conducta nord-europeana este o declaratie politica a Rusiei - una foarte scumpa", a apreciat Jonathan Stern, director de cercetare in cadrul Institutului Oxford pentru studii din domeniul energiei. "Conductele existente nu opereaza la capacitate maxima", a mai spus acesta, iar noile conducte nu vor fi necesare decat in 2013 sau 2015.
Arkadiusz Sarna, specialist pe probleme de energie din cadrul Centrului pentru Studii Estice din Varsovia, a numit aceasta conducta "un proiect fara nici o baza economica". "Europenii stiu asta", a mai afirmat Sarna. "Exista mai degraba o motivatie politica. Relatiile Rusiei cu Belarus si Ucraina nu sunt foarte bune", a explicat specialistul.

Citeste si:

Experientele precedente ale Gazprom in ceea ce priveste diversificarea rutelor de transport nu au fost tocmai de succes. Ele au avut ca rezultat preturi mai mari pentru consumatori, care deseori suporta costurile constructiei de noi conducte.

"Costurile estimative pentru constructia conductei nord-europene sunt de 8 -10 miliarde de dolari", a apreciat Emmanuel Bergasse, din cadrul Agentiei Internationale pentru Energie, de la Paris, divizie independenta a Organizatiei Economice pentru Cooperare si Dezvoltare (OECD). "Sumele vor fi platite, pana la urma, de consumatori. Asa s-a intamplat in cazul unui proiect similar - conducta construita in 2003 intre Rusia si Turcia, sub Marea Neagra, care a costat 3,2 miliarde de dolari. Conducta este, in prezent, folosita la numai 10 la suta din capacitate", a adaugat Bergasse.

Avand o lungime de 917 kilometri, conducta nord-europeana este proiectata la o capacitate anuala de 30 de miliarde de metri cubi. Potrivit Gazprom, consumul de energie din Europa va creste considerabil in urmatorii cinci ani. Dar, daca aceste calcule se vor dovedi precise, sustin analistii, conducta nu va reusi sa satisfaca cererea.Moreva a mai spus ca Gazprom a livrat, anul trecut, 140,5 de miliarde de metri cubi de gaz catre Europa. "Potrivit actualelor contracte operationale, exporturile noastre ar trebui sa creasca pana la 180 de miliarde de metri cubi, pana in 2010", a mai afirmat purtatorul de cuvant al Gazprom.Bergasse a apreciat, la randul sau, ca strategia Gazprom este de a diversifica rutele de transport.

"Conducta nord-europeana va permite Gazprom sa controleze conducta in aval. Astfel, Gazprom va putea controla pretul gazului", a explicat acesta. Mai mult, patrunzand direct pe piata europeana, Gazprom ar putea fi in pozitia de a castiga contracte pe termen lung cu tarile din regiune, acesta fiind un obiectiv pe termen lung al companiei, chiar daca pietele de energie din Uniunea Europeana vor fi liberalizate, apreciaza analistii. "Rusia vrea sa diversifice rutele de transport si sa patrunda pe pietele europene inainte de liberalizarea totala a pietei de gaze naturale", a declarat Ivan Poltavets, din cadrul Institutului pentru Cercetare Economica si Consultanta Politica, de la Kiev.

"Teama Gazprom este ca europenii vor incerca sa cumpere gaz mai ieftin din Algeria", a continuat acesta.Principalele companii energetice din Germania - toate avand legaturi puternice cu Rusia si depinzand din ce in ce mai mult de Gazprom pentru gaze naturale - s-au alaturat recent grupului rus in cadrul unui grup de lucru pentru analizarea fezabilitatii acestui proiect. Rusia asigura 28 la suta din necesarul de gaze al Germaniei.