In momentul de fata, in Romania, nu exista reglementari care sa protejeze consumatorul in cazul in care este beneficiar al serviciilor financiare, desi acest domeniu este considerat prioritar de Consiliul Europei. Banci care, pana acum, lucrau in special cu marii consumatori de credite, persoane juridice, s-au reorientat si spre cele fizice.

Ofertele par sa fie extrem de avantajoase pentru acestea, cu atat mai mult cu cat este posibil ca, in viitorul apropiat, rata de indatorare a beneficiarului creditului sa depaseasca 30-40% din venit, asa cum a impus la un moment dat Banca Nationala a Romaniei. Toate acestea sunt motive de ingrijorare pentru Autoritatea Nationala de Protectie a Consumatorului (ANPC), care incearca de ceva timp sa convinga bancherii sa colaboreze si sa elaboreze reglementari prin care sa fie protejat si consumatorul.

"Ne temem de supraindatorarea populatiei. In Romania nu exista o lege privind falimentul persoanelor fizice, asa cum exista in privinta societatilor comerciale. Nu exista o reglementare nici in privinta rezolvarii unei astfel de probleme", ne-a declarat ieri Mihail Meiu, director in cadrul ANPC. Exprimandu-si speranta ca munca angajatilor Autoritatii va da roade la un moment dat, Mihail Meiu ne-a anuntat ca Asociatia Romana a Bancilor si autoritatile financiare au acceptat sa se intalneasca cu reprezentantii ANPC pentru discutii pe aceasta tema.

Considerati rau-platnici desi n-au fost notificati

"Au fost depistate o serie de probleme, reiesite ca urmare a nemultumirilor consumatorilor - beneficiari de servicii bancare. Este vorba de inscrierea unor consumatori - persoane fizice in baza de date a Biroului de Credit, respectiv un fel de lista neagra de rau-platnici.

Consumatorii sunt nemultumiti de usurinta cu care sunt trecuti pe aceste liste, avand in vedere faptul ca o serie de situatii, care pot fi considerate obiective, ar putea evita inscrierea pe aceasta lista", ne-a informat Mihail Meiu. Printre motivele invocate de reclamanti se afla adesea deplasarea acestora in strainatate sau concediile medicale care au necesitat internarea lor.

Un alt aspect sesizat de ANPC in urma reclamatiilor este oferirea unor carduri de credit care, din diverse motive, nu mai sunt utilizate de catre beneficiar (acesta nu mai face operatiuni), dar banca continua sa perceapa (remita) comisionul de administrare. Fara sa fie macar anuntat, consumatorul ramane in continuare dator.

De asemenea, exista situatii in care consumatorul stie ca a platit toate ratele creditului, dar, din diverse motive, ramane neachitata o suma infima despre care beneficiarul creditului nu are cunostinta. Si asta pentru ca banca nu-l notifica dupa achitarea sumei ca mai are de platit, spre exemplu, 10 lei, cumulati din zecimalele neachitate la care s-a adaugat penalizarea.

"Marimea datoriei pe care o are consumatorul la o institutie bancara ar trebui sa constituie un criteriu, fiind de dorit sa se stabileasca un prag maxim admis, stabilit in mod rezonabil, de la care sa poata fi considerat ca este rau platnic. Consumatorii ar trebui sa fie informati, in mod clar si precis, asupra perioadei de timp dupa care se sterge cazierul sau cum poate face o reclamatie daca este nemultumit de decizia bancii de a fi trecut pe lista neagra (fie si din greseala) sau cum se pot rezolva aceste litigii. In acest sens, consumatorul trebuie sa cunoasca procedura bancilor sau a Biroului de Credit, daca aceasta exista", a sustinut Meiu, aratand ca este important de stiut "daca aceasta baza de date poate fi instrainata catre alte persoane juridice si daca da, cui si in ce conditii".

Citeste si:

Penalizat si trecut pe lista neagra

Lipsa reglementarilor legate de eventuala supraindatorare a populatiei nu este insa singura problema. Beneficiarul creditului de consum care nu reuseste sa-si plateasca rata la banca in termen de 30 de zile este trecut automat pe "lista neagra" a Biroului de Credit. Pe lista neagra a Biroului de Credit, nu in baza de date a Centralei Incidentelor de Plati a BNR, care ar fi mult mai indreptatita sa-si exercite autoritatea in astfel de situatii.

Nu are niciun fel de importanta motivul pentru
care acesta nu-si poate achita la timp datoria, chiar daca vinovata este, in primul rand, societatea care l-a angajat pentru ca a intarziat plata salariului.

S-ar putea spune ca beneficiarul creditului este sanctionat de doua ori. O data prin inregistrarea sa in baza de date a Biroului, riscand astfel sa intampine greutati sau sa nu mai poata contracta un alt credit, plus penalizarea aferenta fiecarei zile de intarziere.

Lipsit de protectie este si creditorul care, dintr-un motiv sau altul, ajunge sa-si plateasca anticipat datoria catre banca, fiind obligat sa plateasca un comision cuprins, de cele mai multe ori, intre 1 si 3,5%, plus alte taxe si comisioane.

In atentia ANPC se afla, de asemenea, si protectia consumatorului care beneficiaza de serviciile de asigurari.
"Problemele din sistemul financiar romanesc vor fi discutate, in viitorul apropiat, la prima sedinta a Asociatiei Romane a Bancilor, cu reprezentantii Bancii Centrale a Italiei si cei ai Bancii Mondiale", ne-a mai spus directorul Meiu, precizand ca la dezbateri va participa si ANPC.

Alte domenii cu probleme

In Romania exista, insa, multe domenii nereglementate. Intr-o enumerare succinta, directorul ANPC a amintit problemele aparute din domeniul serviciilor, cum ar fi facturarea serviciilor de telefonie fixa si mobila, a televiziunii prin cablu, a Internetului, precum si conditiile contractuale pentru livrarea energiei electrice, apa gaz etc. In ceea ce priveste problema jocurilor video, directorul Meiu ne-a informat ca, desi exista o rezolutie prin care Consiliul Europei a cerut statelor membre ale Uniunii sa reglementeze problemele privind etichetarea acestora cu varsta minima a celor care le folosesc, in Romania nu s-a facut nimic.

"In acest caz, ar trebui sa se implice organizatiile patronale si profesionale. Ar trebui sa se autoreglementeze, pentru ca exista destule reclamatii in aceasta privinta", ne-a mai spus Mihail Meiu.