Planuri exista pe hartie

Cel putin la nivel declarativ, pentru Capitala exista atat solutii, cat si variante de atragere a surselor de finantare. Primarul general Adriean Videanu afirma ca municipalitatea a identificat in jur de 50 de posibile amplasamente pentru dotari de parcaje publice de medie si mare capacitate care sunt ierarhizate, clasificate, organizate, proiectate si reglementate in cadrul unei retele integrate cu toate celelalte retele principale de transport de persoane si distributie de bunuri, in baza unei strategii de dezvoltare formulate pe termen scurt (2-3 ani) si mediu (5-8 ani) concretizata intr-un "Plan Strategic de Realizare, Operare si Management al Sistemului de Parcare al Municipiului si Aglomeratiei Urbane Bucuresti".

Investitii de 557 milioane euro

Amplasamentele prioritare pentru construirea de parcaje subterane la care municipalitatea a demarat procesul de obtinere a creditelor externe, in valoare de circa 557 milioane euro, sunt: Gara de Nord (1.700 locuri de parcare), Piata Obor (1.200 locuri de parcare), Piata Sudului (300).

Concomitent cu realizarea acestor parcaje au fost prevazute si proiecte pentru ameliorarea ambuteiajelor din aceste intersectii. Se are in vedere prin Parteneriatul Public-Privat realizarea urmatoarelor parcaje subterane si supraterane: Piata Presei Libere (1.850 locuri de parcare), Complexul Expozitional Romexpo (630 locuri de parcare), Piata Ateneului Roman (300 locuri), Piata Universitatii (300 locuri), bloc Perla (250 locuri), Edgar Quinet (410 locuri), Piata Hurmuzachi (460 locuri), Piata Aviatorilor (550 locuri), Piata Victoriei (1.200 locuri), Aeroportul Baneasa (1.200 locuri de parcare), Intrare Parc Tineretului (2.000 locuri de parcare), Lujerului (300 locuri de parcare), Centru de cartier Titan (400 locuri de parcare), Centru de cartier Drumul Taberei (150 locuri de parcare). Parking Nord, a carui valoare va fi de 22,9 mil. euro, este proiectul viitorului parcaj, pe 3 niveluri, care va fi amplasat in subteranul parcului din fata Ministerului Transporturilor si va asigura parcarea a 1.700 autoturisme, constructia unei autogari pentru transport interurban cu microbuze, cu 2 accese de intrare si 4 accese de iesire, cu acces pietonal din Gara de Nord, precum si amenajarea de spatii comerciale si dotari pentru aparare civila etc.

Dezvoltatorii privati simt profiturile

Cum mai afirmam, nu doar autoritatile locale se preocupa de crearea de noi locuri de parcare. Pentru dezvoltatorii privati de proiecte imobiliare, spatiile de parcare au devenit o prioritate.

O prioritate profitabila. Aceasta deoarece, conform standardelor de pe piata, locurile de parcare trebuie sa fie in concordanta cu o rata de cel putin 1 loc la minimum 60 metri patrati utili inchiriati. Tinand cont de faptul ca in Bucuresti deja ne confruntam cu o mare problema in ceea ce priveste parcarea, si in special pe domeniile publice, legea deja obliga la crearea acestei facilitati atunci cand vine vorba de constructia unui imobil de birouri.

Citeste si:

"Indiferent de clasa imobilului, de locatie si de talia lui, dezvoltatorul trebuie sa ia in calcul in mod obligatoriu si proiectarea macar a minimum 1-2 subsoluri, in care sa puna la dispozitie spatii de parcare. Unii developeri sunt creativi si chiar daca proiectarea acestor subsoluri, din motive financiare sau tehnice, se rezuma doar la 1 sau 2 niveluri subterane, atunci, pentru suplimentarea locurilor de parcare se utilizeaza asa-numitele sisteme Klauss, care permit parcarea a doua autoturisme suprapuse" - declara Mihaela Cnobloch, consultant senior in cadrul departamentului birouri al DTZ Echinox.

Conform sursei citate, chiria perceputa pe piata se incadreaza intre 120 - 160 euro/locul de parcare subterana/luna pentru imobilele clasa A ce beneficiaza de locatii centrale si intre 50-70 euro/locul, pentru imobilele in locatii descentralizate. Pentru locurile de parcare exterioare, chiria este in general in jurul a 50-100 euro/loc/luna, variind in functie de locatia imobilului.

Beneficiile aduse de Proiectul Municipal de la Gara de Nord

- Fluidizarea circulatiei auto in zona prin realizarea unei statii de microbuze la primul nivel al parcajului;

- Cresterea capacitatii de parcare in zona Garii de Nord concomitent cu reorganizarea traficului in zona;

- Realizarea unui terminal de microbuze pentru transportul regional corelat cu transportul pe calea ferata;

- Crearea a peste 500 de locuri de munca pe perioada executiei si a circa 60 locuri de munca permanente dupa executie, pe timpul exploatarii.

Articol realizat de Revista Transporter