Interviurile de exit reprezinta discutiile purtate cu angajatii care parasesc compania. Din perspectiva angajatorului, principalul scop al interviului de plecare este de a invata din experienta fostului angajat, daca luam in considerare ideea ca prin analiza criticilor se poate obtine optimizarea strategiilor si structurilor organizatiei. Tot prin intermediul acestor discutii se poate u-sura transferul sarcinilor (cunostintelor si experientei dobandite pe post) fostului angajat catre noul angajat.

Discutiile eficiente cu angajatii care parasesc compania ar trebui sa furnizeze informatii utile despre organizatia respectiva, astfel incat sa poata evalua si imbunatati toate aspectele mediului de lucru, culturii organizationale, proceselor si sistemelor sau orice element ce determina calitatea organizatiei, in termenii relatiilor dintre angajati, clienti, furnizori, terte parti etc.

Multi angajatori nu au in vedere interviurile de plecare si avantajele oferite de acestea, de cele mai multe ori deoarece metoda nu a mai fost utilizata pana atunci si initierea ei reprezinta un demers anevoios, avand in vedere natura ambigua si eventual subiectiva a rezultatelor; durata de timp si tendinta neoficiala a organizatiei de a evita expunerea la critici.
Cu toate acestea, discutiile cu fostii angajati reprezinta sansa unica de a descoperi si analiza opiniile celor care pleaca, acestea fiind mult mai constructive, reale si obiective decat ale angajatilor stabili.

Implementarea acestui sistem poate fi blocata de atitudini de nesiguranta si mecanisme de aparare ce apar in cadrul unei organizatii; una dintre solutii ar fi ca sistemul sa nu fie implementat la nivelul organizatiei, ci sa se inceapa prin utilizarea interviului de plecare in cadrul unui departament, analizandu-se apoi costurile si beneficiile.
Din perspectiva angajatului care paraseste compania, interviul de plecare reprezinta ocazia sa de a-si expune parerea, de a oferi un feedback constructiv si de a pleca in termeni pozitivi. Desi, poate, unii angajati ar avea tendinta de a blama, acuza si a-si expune frustrarile intr-un mod negativ, aceste tendinte trebuie reprimate in vederea pastrarii unor relatii cordiale. Angajatii ar trebui sa ramana calmi si sa-si dea silinta sa ofere informatii utile si obiective.

Citeste si:

Informatiile dobandite in urma interviului de exit se pot imparti intr-una dintre urmatoarele categorii:
- de remediere si prevenire (aspecte legate de sanatate si siguranta, stres, hartuire, discriminare etc.)
- oportunitati de optimizare a strategiei (strategii de management, traininguri, imbunatatirea proceselor, initiative legate de customer service etc.)

Beneficiile aduse de utilizarea interviului de exit
Perioada dintre momentul in care angajatul se hotaraste sa demisioneze si plecarea sa concreta din firma este cruciala pentru acumularea de informatii de la angajatul respectiv. Inregistrarea acestor informatii este cu atat mai utila in acele domenii in care exista o nota subiectiva si intuitiva a asocierilor dintre informatii, fiind deosebit de importanta experienta personala, cum sunt domeniul vanzarilor sau achizitiilor etc.

Cu ocazia oricarei demisii sau concedieri ar trebui analizata potentiala valoare a cunostintelor acumulate de persoana respectiva, astfel incat sa se evidentieze nivelul de necesitate a unui interviu de exit.

De multe ori, managerii persoanelor care pleaca dintr-o companie au tendinta de a utiliza expresia "Nimeni un este de neinlocuit", ceea ce este adevarat, dar nu explica pierderea informatiilor ce ar putea proveni de la acesti fosti angajati care, de cele mai multe ori, poseda cunostinte foarte importante, daca nu esentiale, despre munca eficienta pe acel post. Mai mult decat atat, multi dintre acesti fosti angajati ar fi dispusi sa impartaseasca aceasta experienta acumulata predecesorilor sau unei echipe de manageri, daca li s-ar cere sa faca acest lucru.
Acesta este un alt motiv pentru concentrarea eforturilor pe elaborarea unor proceduri adecvate de utilizare a interviului de exit.