Lupta pentru o noua identitate in ochii clientilor, dar si in constiinta angajatilor. Cu asta se vor ocupa in acest an cateva dintre cele mai importante nume de pe piata financiar-bancara romaneasca.

Sunt momente in viata cand trebuie sa stii cum sa te reinventezi ca individ. Pentru tine si cei din jurul tau. Momente cand simti nevoia sa continui, dar altfel. Pastrand totusi acelasi drum, alaturi de familie, de prietenii care ti-au fost aproape, cand ai avut nevoie de ei. intorcandu-le spatele, tratandu-i cu dispret, degeaba te-ai reinventat. La fel se intampla si-n viata unei banci comerciale. La un moment dat simte nevoia sa se reinventeze pe sine. Sa-si gaseasca, practic, o noua identitate in piata in care "vietuieste". si o face. Pastrandu-si aceeasi familie, cea a angajatilor, si netratandu-i cu dispret pe cei care i-au fost alaturi: clientii. O mana de oameni, adica boardul, se strange in jurul unei mese. De aici pleaca totul.

Ecuatia bancara are deja o cunoscuta

Pe piata autohtona, rebrandingul bancar era, pana nu de mult, un concept cu interdictie pe viza de Romania. si asta pentru ca, pur si simplu, bancarilor nu le pasa de imaginea institutiilor financiare. Cine mai avea timp, de exemplu, sa se gandeasca la o asa grozavie cand sistemul bancar traversa o perioada critica, falimente celebre ca si cele ale Bancorex sau Bancpost fiind socul "necesar" pentru intrarea pe fagasul normal al lucrurilor. in schimb, dupa aparitia din ultimii ani a grupurilor internationale care au investit masiv pe piata autohtona, s-a facut simtita si increderea romanilor in banci.

De aici si pana la interesul fata de imagine si clienti nu a fost decat un pas. Politicile de marketing au inceput sa faca diferenta pe o piata din ce in ce mai concurentiala. "Anul 2007 se poate spune ca este anul de consacrare a rebrandingului bancar, tinand cont de faptul ca acest proces a inceput sa-si faca simtita prezenta inca de anul trecut. Procesele de rebranding consemnate in ultimul timp pe piata romaneasca au atras atentia, astfel incat putem spune ca, in acest moment, s-a ajuns ca procesul de rebranding sa nu mai reprezinte o necunoscuta pentru piata romaneasca", a declarat, pentru "Adevarul", presedintele Brandient, Aneta Bogdan.

Rebrandingul in Romania a aparut ca o necesitate in urma unor procese de fuziuni, achizitii sau de noi directii strategice stabilite de noii actionari. Astfel ca, in momentul de fata, UniCredit tiriac, Romexterra si Credit Europe Bank, trei jucatori importantanti pe piata bancara, sa se afle in postura de abordare procesului de rebranding. Mai mult, pentru finalul acestui an, alte doua nume "grele" din sistemul bancar, Banca Comerciala Romana si CEC fac deja calcule ca sa abordeze, la randul lor, solutia unei noi identitati.


Romexterra vrea semnul egal intre banca si clienti

Citeste si:

Dupa ce a intrat sub umbrela grupului international MKB-Bayern LB, Romexterra, un alt jucator de pe piata bancara din tara noastra, trece in acest moment printr-un proces de rebranding. Boardul bancii a hotarat ca apartanenta la noul grup bancar sa aduca doar o schimbare de identitate la nivel vizual. Cu alte cuvinte, banca isi schimba logoul. Pentru a sublinia apartenenta la noul grup, banca a adoptat denumirea MKB Romexterra Bank. "Din punctul nostru de vedere, Romexterra Bank nu trece printr-o relansare, ci isi lanseaza noua indentitate. Pentru noi, apartenenta la MKB-Bayerische Landesbank reprezinta o noua etapa in evolutia bancii, un nou nivel de business. Identitatea vizuala a fost doar partial schimbata: simbolul care reprezinta semnul egal stilizat si denumirea actionarului majoritar al bancii (MKB) sunt elementele noi adaugate Romexterra", a declarat, pentru "Adevarul", Mirela Negrutzi, director de Marketing si PR.

Sloganul preferat de Romexterra este "De la egal la egal", concept care se regaseste si in logoul noii identitati: semnul egal stilizat compus din doua culori, cele care vin din partea actionarilor principali. "De la egal la egal este sloganul nostru, pe care il mentinem si il promovam in continuare. Brandul nostru a fost construit inca de la lansare pe baza unor statementuri asumate in arhitectura lui, in AND-ul lui: banca prietenoasa, banca partenera, banca egala tuturor clientilor nostri, banca dornica sa investeasca in relatii de lunga durata.

Cercetarile de piata au confirmat faptul ca suntem deschisi, dinamici si transparenti, consiliem cu eficienta clientii bancii", sustine Mirela Negrutzi. Potrivit acesteia, procesul fizic de rebrandare a celor 61 de unitati teritoriale, dar si a produselor si serviciilor va necesita mai mult timp. Noile unitati care vor fi deschise anul acesta, 35 la numar, vor purta noul simbol si noua denumire, treptat urmand sa se faca si up-grade-ul celorlalte unitati deja existente. Campania corporate se bazeaza pe un mix de marketing care vizeaza corporatiile, IMM-urile si persoanele fizice. "Nu intentionam sa sustinem o campanie corporate pe termen lung, ci mai degraba sa intarim awarenessul brandului prin oferta de produse a bancii, a aratat Negrutzi.

Rebranding anuntat clientilor prin SMS

Un alt rebrand important in 2007 este cel al Finansbank. La inceputul lunii martie, banca a devenit Credit Europe Bank, ca urmare a acordului facut de grupul turc Fiba, actionarul majoritar, cu National Bank of Greece (NBG), care a cumparat, de la proprietarul turc, si brandul Finansbank. Ca rezultat, Finansbank Romania si subsidiarele afiliate din Olanda, Elvetia, Rusia si Ucraina, detinute in continuare de catre Grupul Fiba, si-au schimbat numele in Credit Europe Bank, si asta pentru ca schimbarea era obligata de cedarea brandului Finansbank grecilor National Banck of Greece.

Potrivit declaratiilor facute de Omer Tetick, vicepresedintele Credit Europe Bank, procesul de rebranding va consta in schimbarea denumirii oficiale a bancii si a identitatii de corporatie, intreg proiectul ajungand sa coste peste un milion de euro grupul bancar.