Se pare ca firmele autohtone au sesizat tendinta consumatorilor de a cumpara mai degraba marca decat produsul sau serviciul oferit. Astfel, din ce in ce mai multe societati romanesti incep sa devina posesoarele exclusive ale propriilor marci. "Mai ales dupa ce Romania a intrat in spatiul comunitar, s-a accentuat vizibil numarul firmelor care isi inregistreaza marcile la Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci. De fapt, putem spune ca ne bucuram de o explozie a fenomenului. Numai de la inceputul anului s-au inregistrat 3.500 de cereri. Pana la finele anului estimam ca se vor inregistra nu mai putin de 32.000 de firme", ne-a spus Valeriu Geambazu, purtatorul de cuvant al Oficiului.

"Marca este asimilata cu produsul in sine"

Motivele pentru care e recomandat ca firmele sa faca o vizita la OSIM, chiar si inaintea intrarii efective pe piata a produselor sau serviciilor sunt multiple. Potrivit OSIM, inregistrarea marcilor confera titularului dreptul exclusiv de folosinta si, totodata, ii asigura siguranta ca marca sa este protejata impotriva contrafacerii si imitarii frauduloase. Marca este un element esential al strategiei firmelor; ea face distinctia dintre produsele si serviciile firmei si cele ale concurentei.

Pentru consumator, marca reprezinta cel mai comod mijloc de a recunoaste rapid o categorie de produse si servicii care i-a fost recomandata sau pe care experienta l-a determinat sa o prefere altor produse ori servicii de aceeasi natura. "Sa luam drept exemplu "Dero" sau "Xerox" - marca este asimilata cu produsul in sine", a adaugat reprezentantul OSIM. Intrucat incepand cu 1 ianuarie 2007, Romania si-a asumat drepturile si obligatiile ce decurg din pozitia de stat membru al UE, protectia acordata titularilor marcilor comunitare se extinde automat si pe teritoriul tarii noastre. In acest context, exista posibilitatea, dat fiind principiul teritorialitatii marcii, ca o marca identica sau similara din punctul de vedere al denumirii, cat si din cel al produselor si al serviciilor protejate sa fie inregistrata de firme diferite atat in Romania, cat si pe teritoriul unui alt stat membru UE.

In acest caz, daca marca nationala este inregistrata anterior marcii comunitare se interzice utilizarea marcii comunitare, pe teritoriul Romaniei, aceasta ramanind valabila in restul tarilor membre UE, unde insa marca romaneasca nu poate fi folosita. In schimb, daca marca comunitara a fost inregistrata anterior marcii romanesti, titularul acesteia poate solicita anularea inregistrarii marcii romanesti.

Tarife intre 26 si 7.500 de lei

Citeste si:

Tarifele pentru inregistrarea unei marci difera de la caz la caz. Cel mai mic tarif de inregistrare este de 26 de lei, tariful maximal situandu-se la 7.500 de lei. Tarifele difera in functie de marimea si culoarea marcii, pana la serviciile conexe inregistrate. De mentionat ca orice persoana fizica sau juridica poate inregistra o marca. Pot fi inregistrate ca marci cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului ori combinatii de culori, precum si orice combinatii a acestor semne. Marcile pot fi individuale cand se folosesc de o singura firma, colective sau de certificare.

Astfel, marca colectiva serveste la deosebirea produselor sau a serviciilor membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile apartinand altor persoane.

Marca de certificare indica faptul ca produsele sau serviciile pentru care este utilizata sunt certificate de titularul marcii in ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie a produselor sau de prestare a serviciilor, precizia, ori alte caracteristici.

Marca se poate reinnoi la 10 ani

De asemenea, inregistrarea marcii confera titularului un drept de folosire exclusiva a marcii pentru produsele si/sau serviciile pentru care s-a efectuat inregistrarea, pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului, precum si dreptul de a interzice tertilor folosirea marcii sau imitarea sa frauduloasa. La cererea titularului, inregistrarea unei marci poate fi reinnoita la implinirea fiecarui termen de protectie de 10 ani.

Potentilalii amatori trebuie sa stie de altfel, ca nu orice marca poate fi inregistrata. Sunt excluse de la protectie si nu pot fi inregistrate marcile lipsite de caracter distinctiv, cele compuse exclusiv din semne sau din indicatii devenite uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante; marcile care sunt de natura sa induca publicul in eroare, care sunt contrare ordinei publice sau bunelor moravuri; marcile care contin, fara consimtamantul titularului, imaginea sau numele patronimic al unei persoane care se bucura de renume in Romania etc. Pentru inregistrarea unei marci este necesar sa se depuna la OSIM o cerere de inregistrare pe un formular tip, in limba romana.