Printre altele, ghidul contine si citeva referiri la jurnalistii care, prin natura profesiei, ofera informatii legate de tranzactiile de la bursa, si, mai ales, la cei care sint jucatori activi pe piata de capital. Investitorii care cumpara sau vind instrumente financiare in momentul inchiderii pietei, in scopul de a-i induce in eroare pe cei care actioneaza pe baza cursului de inchidere, vor fi sanctionati, cazul fiind considerat manipulare a pietei.

Un caz, oarecum, similar s-a petrecut la inceputul anului 2006, principalul protagonist fiind brokerul american, de origine romana, Daniel Calugar. Conform Comisiei americane pentru tranzactionarea titlurilor de valoare (Securities and Exchange Commission - SEC), Calugar a continuat sa tranzactioneze actiuni chiar si dupa inchiderea bursei. Ca urmare, acesta a trebuit sa plateasca o amenda record de nu mai putin de 153 milioane de dolari.

Ghidul publicat de CNVM precizeaza ca, in cazul in care una sau mai multe persoane actioneaza in mod concertat pentru a-si asigura o pozitie dominanta asupra ofertei sau cererii unui instrument financiar, avind drept efect stabilirea directa sau indirecta a pretului de cumparare sau de vinzare sau crearea de alte conditii de tranzactionare inechitabile, ne aflam, de asemenea, in situatia de manipulare a pietei. Un alt caz particular de manipulare a pietei este reprezentat de accesul ocazional sau regulat la mijloacele de comunicare in masa traditionale sau electronice prin emiterea unei opinii asupra unui instrument financiar (sau indirect asupra emitentului acestuia) dupa ce s-a adoptat o pozitie asupra acestui instrument si profitarea de pe urma impactului respectivei opinii asupra cursului respectivului instrument fara a fi facut concomitent public, intr-un mod corect si eficient, conflictul de interese in cauza.

Manipularea pietei in urma unor stiri false

Conform Directivei privind abuzul pe piata, manipularea pietei presupune tranzactii care dau sau ar putea da semnale false sau care induc in eroare in legatura cu cererea, oferta sau pretul titlurilor ("tranzactii false sau inselatoare") sau care mentin, prin actiunea uneia sau a mai multor persoane ce actioneaza impreuna, pretul instrumentelor financiare la un nivel anormal ori artificial ("manipularea pretului"). Totodata, operatiunile care presupun procedee fictive sau orice alta forma de inselaciune ("procedee fictive") si diseminarea de informatii prin mass-media, inclusiv internet sau prin orice alta modalitate, care dau sau ar putea da semnale false sau care induc in eroare asupra instrumentelor financiare, inclusiv diseminarea zvonurilor si stirilor false, in conditiile in care persoana care a diseminat informatia stia sau trebuia sa stie ca informatia este falsa sau induce in eroare, reprezinta manipularea pietei.

Citeste si:

Referitor la jurnalisti, in exercitarea profesiunii lor, diseminarea informatiilor va fi luata in considerare tinindu-se cont de regulile care reglementeaza activitatea acestora, exceptie facind persoanele care utilizeaza aceste informatii in scopul obtinerii, directe sau indirecte, de avantaje sau profituri ("informatii false sau inselatoare").

Disputa BVB - CNVM

Ghidul Comitetul Organismelor Europene de Reglementare a Valorilor Mobiliare contine, pe linga tipuri de practici care constituie manipulare a pietei, si practicile de piata acceptate, modalitati de evaluare a acestora, precum si indicatii suplimentare pentru notificarea tranzactiilor suspecte. Scopul introducerii conceptului practicilor de piata acceptate este evitarea penalizarii operatiunilor de manipulare a pietei, care pot fi justificate in anumite conditii. Pentru a evita sanctiunile, persoana care a executat tranzactia sau a emis ordinul de tranzactionare trebuie sa dovedeasca ca motivele pentru care a procedat astfel sint legitime. In absenta unui scop legitim, practica de piata acceptata nu este valabila. Prezumtia de practica de piata acceptata poate fi invocata doar in legatura cu "tranzactii false sau inselatoare" si "manipularea pretului".

Manipularea pietei a fost sursa a numeroase neintelegeri intre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si Bursa de Valori Bucuresti. Codul Bursei a stat circa un an la CNVM, discutiile dintre autoritatea pietei de capital si BVB culminind in luna septembrie a anului trecut, cind Comisia a emis un comunicat prin care ameninta Bursa cu sanctiuni. Principala solicitare a CNVM a fost legata de obligativitatea inserarii in textul Codului a prevederilor ce tin de prevenirea si detectarea practicilor de manipulare a pietei. Pe de alta parte, reprezentantii Bursei au afirmat ca responsabilitatea privind investigarea si calificarea unor fapte drept abuz de piata apartine in exclusivitate CNVM.