In ciuda prognosticurilor sumbre, ca brandurile autohtone vor fi maturate de val, unele companii au reusit sa adopte strategii de diferentiere care sa le creeze avantaj competitiv fata de concurenta, precum si strategii de pozitionare care sa le asigure pentru mult timp un loc iin mintea consumatorilor. Expertii iin strategii de marketing au identificat cele mai interesante miscari strategice care au avut loc pe piata romaneasca iin ultimul an.

Strategii pe pietele cele mai competitive

La baza alegerii industriilor analizate au stat anumite criterii: mai iintai competitia puternica, iin cazul vopselurilor, banking-ului si al apelor minerale: iin al doilea rand - factorii externi care vor afecta aceste domenii odata cu integrarea Romaniei iin UE iin cazul industriiei produselor si preparatelor din carne. Analiza se refera la miscarile diferitilor jucatori prin prisma strategiilor de marketing si pozitionare adoptate, acestea fiind cele mai vizibile la nivelul comunicarii de marketing.

Industria produselor si preparatelor din carne
Este o industrie interesanta prin prisma faptului ca este departe de a-si fi atins maturitatea, efervescenta datorita noilor reglementari europene ce vor duce la disparitia unui important numar de jucatori care nu pot face fata jocului, iar pentru locul lasat liber de acestia se vor bate atat marii jucatori deja prezenti pe piata, cat si cei europeni/internationali care vor penetra piata romaneasca.

Ceea ce se observa cu usurinta este faptul ca majoritatea jucatorilor prezenti pe aceasta piata au ales sa urmeze strategii de diferentiere care se bazeaza pe atribute (produse naturale, ingrediente de calitate si/sau de o anumita provenienta animala - pui, vaca, porc) si beneficii (gust bun, rafinat, mananci sanatos etc.). Insa este prea mare "aglomeratia" pe aceasta zona de atribute si beneficii, iar consumatorul risca sa fie confuzat.
O miscare foarte buna din punctul de vedere al strategiilor de diferentiere si pozitionare a facut-o Salonta. Au ales sa se diferentieze de ceilalti jucatori pe piata prin traditie ("experienta de 30 de ani iin fabricarea mezelurilor") si prin modul de realizare a acestor preparate din carne ("afumare, lemn fara rasini, mucegai nobil" etc.).

Industria vopselurilor

Citeste si:

Industria materialelor de constructii iin general beneficiaza de pe urma boom-ului care se iinregistreaza iin constructii, cererea este la un nivel foarte ridicat si probabil ca acestea au fost cauzele care i-au facut pe principalii producatori sa nu acorde o importanta foarte mare strategiilor de diferentiere si pozitionare.

Batalia se da si aici pe atribute (putere de acoperire, intensitate a culorii, superlavabile) si beneficii (rezistenta iin timp, rezistenta la curatare etc.)

As remarca totusi miscarea strategica pe care a fa-cut-o Savana. Dupa ce a trecut printr-un proces de rebranding la nivel de companie (Guzu Chim a devenit Fabryo) a lansat si Savana cu Teflon, care o ajuta sa se diferentieze de competitie si sa se pozitioneze iin mintea consumatorului atat cu ajutorul "ingredientului magic" - teflonul -, cat si cu unicitatea acestuia ("singura vopsea cu teflon din Romania").

Industria apelor minerale

Apele minerale sunt pe val iin ultimii ani, dimensiunea pietei si consumul iinregistrand cresteri spectaculoase de la an la an. Piata este iimpartita iintre putini jucatori, fiecare dintre cei mari iincercand o strategie proprie de diferentiere.

Aici poate fi remarcata abordarea Borsec, care a reusit sa se pozitioneze clar ca "apa minerala de traditie". Este cu atat mai notabil cu cat, la ceva timp dupa, o alta apa minerala a iincercat aceeasi strategie de diferentiere, prin "heritage" si traditie, dar fara succes - confirmand, daca mai era nevoie, ca, odata ocupata o "pozitie" iin perceptia consumatorilor, aceasta nu poate fi luata de alt competitor.