"Ultimul tren" in privatizarea producatorilor din industria aeronautica pare sa se numeasca offset. Pe scurt, Avioane Craiova, IAR Brasov si Romaero Bucuresti au sanse sa fie cumparate de mari producatori din domeniu, pentru ca acestia spera sa prinda la randul lor contracte importante cu Armata si Internele.

Dar "compensarea" nu e deloc simpla. Mai ales cand vine vorba de achizitii speciale grele, nu tot ce zboara se mananca. Pentru Avione Craiova, prelungirea termenului pana la care pot fi depuse ofertele de privatizare poate fi de bun augur. Din cele patru companii care au cumparat caietul de sarcini, doua, AGI din Marea Britanie si SAAB din Suedia, au solicitat termen suplimentar de gandire.

Suedezii de la SAAB au trecut deja la preoffset

Dintre posibilii competitori, evident numele SAAB atarna cel mai greu. Cum a ajuns acest concern sa se intereseze de o intreprindere care anul trecut n-a primit nicio oferta de privatizare, iar pana mai acum cativa ani era cunoscuta ca Avionu’ Craiova, pentru ca atat mai apuca sa produca?

Cel mai probabil, raspunsul sta in apropierea momentului in care armata romana va trebui sa ia marea decizie - de la cine va cumpara noile avioane de lupta. Experienta celorlalte tari din Est membre NATO arata ca potentialii furnizori sunt americanii (F16), francezii (Mirage) si suedezii (Gripen, un produs SAAB). Acestia din urma par sa fie cel mai putin "in carti". Dar se dovedesc foarte hotarati sa castige. Le-a reusit in Ungaria si Cehia. Iar in Romania sunt atat de hotarati incat au inceput sa faca preoffset.

Ce inseamna aceasta? S-au dus cu o comanda la o intreprindere romaneasca si au solicitat ca respectiva comanda sa fie inregistrata in contul unei eventuale obligatii de offset. Potrivit modificarilor aduse inca de acum doi ani legislatiei privind achizitiile din domeniul sigurantei nationale, este permisa acumularea unor "credite" in avans. Dar, spune legea, aceasta nu atrage "niciun fel de obligatie" din partea autoritatilor romane de a achizitiona de la furnizorul respectiv. Cand in joc sunt miliarde de euro, ba chiar si pentru cateva sute de de milioane merita incercat. Mai ales ca, dupa modificarile legislative de anul trecut, privatizarea unei intreprinderi este acceptata la achitarea unei obligatii de offset.

Citeste si:

Eurocopter si Alenia asteapta mai intai rezultatul licitatiilor

Legatura dintre privatizare si achizitii speciale se poate face si in cazul celorlalte doua intreprinderi de stat din domeniul aeronautic. Luna trecuta, un oficial al Eurocopter declara presei romanesti ca asteapta clarificari privind privatizarea IAR Brasov (dupa trecerea de la MEC la AVAS). Aceasta, in conditiile in care Eurocopter astepta si clarificari privind proiectul de 247 milioane de euro de achizitie elicoptere al Ministerului Administratiei si Internelor. Eurocopter, prin filialele din Germania si Franta, a fost singurul producator care a facut oferte pentru obtinerea acestui contract.

Dupa cateva saptamani de "deliberari", ministerul a decis insa anularea licitatiei, anuntand ca oferta primita era de doua ori mai mare decat fondurile alocate. Dar, cu aceeasi ocazie, ministerul a reamintit ca licitatia va fi reluata.

Conversia avioanelor de pasageri in avioane de marfa

Si vicepresedintele grupului italian Alenia Aeronautica este citat, spunand ca asteapta sa vada cum va decurge procesul de privatizare la Romaero Bucuresti si Avioane Craiova. Cu la fel de mare interes asteapta insa italienii si deznodamantul scandalului iscat de licitatia organizata de Ministerul Apararii pentru achizitionarea a sapte avioane de transport scurt si mediu-curier. La sfarsitul anului trecut, grupul Italian era declarat castigator (chiar pe site-ul propriu se grabeau sa se declare castigatori ai contractului de ….), dar , dupa contestatia competitorului spaniol CASA EADS, licitatia a fost anulata.

De principiu, un contract offset este bazat pe "beneficiul reciproc". Daca pana acum un mare furnizor putea spune ca le face un bine romanilor, cumparandu-le o uzina, acum romanii pot sa negocieze in favoarea lor noul context international. Pentru ca, astazi, toti marii producatori din Vest cauta disperati reducerea costurilor, iar o uzina din Est nu ar prica tocmai rau.