Daca pana in urma cu cativa ani Romania - unul dintre primii cinci producatori europeni, din punct de vedere cantitativ - fusese ferita de efectele globalizarii in ceea ce priveste vinurile, de anul trecut, aceasta situatie s-a schimbat, iar expertii apreciaza ca tendinta se va accentua din ce in ce mai mult. Dintr-un produs de importanta strategica, purtator de traditie istorica, plusvaloare financiara si identitate nationala, vinul romanesc poate deveni un risc pentru economie, cu efecte negative asupra unui numar important de romani care-si castiga painea zilnica in acest domeniu de activitate.

Vinurile straine pot lovi buzunarul a peste un milion de romani

Deja, din 2006, balanta dintre exporturile si importurile de vin s-a inclinat in favoarea importurilor. Pentru consumatori, aceasta ar putea fi o veste buna, daca ne gandim ca acestia vor avea la dispozitie o oferta mult mai diversificata si o concurenta mai puternica pentru prezenta la raft. In acest caz, vestea foarte proasta ar fi doar pentru producatori. insa, dupa cum considera specialistii care activeaza pe aceasta piata, "atacul masiv" al vinurilor straine se va produce deocamdata numai pe segmentul cel mai ieftin, iar batalia va fi mai mult in preturi, ceea ce ar putea insemna pierderi imense in acest sector al economiei, in care sunt implicati, la nivelul intregii tari, peste un milion de romani.
Potrivit presedintelui in exercitiu al Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de Vin din Romania (APEV), Rodica Ana Capatina, deja din aceasta vara se vor intensifica importurile de vinuri avand ca destinatie Romania.

"Se va intra masiv cu vinuri ieftine, de calitate corecta, pentru ca, in aceasta zona de pret, oferta nationala este cea mai slaba din punct de vedere al sortimentatiei. Vor veni vinuri din tari in care, datorita climei, randamentul culturii de vita-de-vie este mai ridicat decat la noi, astfel ca se pot obtine vinuri la preturi de cost mult mai scazute". Totusi, dupa cum afirma Ana Capatina, "nu este de prevazut o adevarata explozie a vanzarilor de vinuri de import in acest an. Cel mai probabil, perioada promotiilor de sarbatori de la finele lui 2007 va fi ocazia perfecta pentru numerosi consumatori romani sa ia primul contact si sa se familiarizeze cu produsele din import, vanzarile urmand sa creasca mai spectaculos abia din 2008".

La randul sau, Ovidiu Gheorghe, directorul executiv al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV) - organism care reprezinta interesele producatorilor autohtoni - a solicitat inca din octombrie anul trecut sprijin din partea autoritatilor guvernamentale pentru acest sector, avertizand ca, in lipsa acestei sustineri, vinurile romanesti vor deveni din ce in ce mai necompetitive, fenomen care-i va afecta negativ pe toti cei implicati in sector. "Pentru a preintampina o astfel de situatie, sectorul vitivinicol romanesc trebuie sustinut mult mai puternic. Cu toate ca vinul este unanim considerat un produs strategic pentru Romania, sprijinul care se acorda in prezent producatorilor romani este insuficient si ineficient aplicat", acuza Gheorghe.

Micii producatori, cel mai afectati


Potrivit unor cunoscatori ai pietei care au dorit sa-si pastreze anonimatul, patrunderea masiva a importurilor ii poate afecta in cea mai mare masura pe micii producatori autohtoni. Motivul? Marii producatori, beneficiind de o forta financiara si de vanzari superioara, ar putea incerca sa-si limiteze pierderile si concurenta, devenind ei insisi importatori. O alta presiune, suplimentara, va veni din partea lanturilor internationale de retail prezente pe piata romaneasca. Acestea, beneficiind de o vasta experienta internationala si de o forta de negociere importanta, vor extinde si la nivelul Romaniei unele contracte deja existente in alte tari, facilitand astfel cresterea importurilor si adancirea dezechilibrelor.

Citeste si:

Dincolo de canalele mai sus mentionate, domeniul importurilor a inceput sa devina extrem de tentant si pentru oameni de afaceri care n-aveau nici o legatura anterioara cu vinul. Este, de pilda, cazul companiei clujene Match Point, cel mai mare producator de chibrituri personalizate din Romania si care a devenit de anul acesta reprezentantul celui mai important producator de vinuri din Chile, Southern Sun Wine Group, importand brandul "Misiones de Rengo", binecunoscut la nivel international. "Credem ca si consumatorul roman are dreptul sa gaseasca vinuri de calitate recunoscuta international, la preturi corecte. Daca producatorii romani nu sunt in stare sa ofere un astfel de raport pret-calitate, ce vina au consumatorii?", se intreaba Ciprian Banciu, directorul general al companiei importatoare. "Vinurile chiliene s-au impus pe plan mondial in ultimii 10-12 ani, datorita calitatii ridicate si a pretului scazut, inscriindu-se in curentul mondial reprezentat de tarile din Lumea Noua (Africa de Sud, Argentina, Australia, Noua Zeelanda) si care au cucerit intreaga lume. Vorbim aici despre produse medaliate la nenumarate concursuri internationale care, cu tot cu transport, ajung sa fie mai ieftine decat cele din Romania", afirma Banciu.

O problema: lipsa canalelor de vanzare specializate
Potrivit fondatorului si managerului retelei de magazine specializate Vinexpert, Catalin Paduraru, lipsa unei alternative suficient de dezvoltate la comertul prin marile suprafete de retail (retele cash & carry, hypermarketuri sau supermarketuri) este "o caracteristica a pietei romanesti care va agrava si mai mult situatia". In mod normal, un canal de distributie specializat catre HoReCa (hoteluri, restaurante, cafeterii) ar putea prelua vinurile de calitate ale producatorilor care nu realizeaza volume suficient de mari pentru retelele de retail si ar oferi acestora acces la piata. Insa, "din cauza ca in Romania nu exista o diferentiere clara intre oferta pentru HoReCa sau pentru micile magazine specializate si care sa se adreseze specific acestei categorii de clienti, vom asista la o situatie foarte periculoasa", afirma Paduraru.

Pe de alta parte, dupa cum sustine tot el, "este posibil ca tocmai aceasta presiune sa fie cea care determina cresterea numerica si maturizarea canalelor de vanzare specializate, contribuind astfel la o mai buna educare a consumatorilor. Exista deja clienti pretentiosi, dispusi sa experimenteze, sa plateasca pretul corect si sa se diferentieze de restul consumatorilor prin alegerea unor vinuri de nisa, iar numarul lor este in crestere. Lor li se vor adresa, in primul rand, aceste canale".

Ce indica experienta internationala in domeniu?

Succesul de care se bucura vinurile din Lumea Noua este deja un fapt cunoscut la nivel international. Acestea au reusit sa castige cote de piata importante (10-20%) chiar si in tari cu traditie in producerea vinurilor - cum ar fi Franta, Italia, Spania - sau in tari cu consum mare, cum ar fi SUA, Germania si Anglia (20-40%). Totusi, exista si situatii in care acest lucru nu s-a intamplat: un exemplu este Ungaria, tara vecina, integrata inaintea Romaniei in angrenajul internationalizarii. "Dezbaterea despre efectele pozitive sau negative ale patrunderii importurilor pe piata isi va afla raspunsul doar in timp", este de parere Feri Gali, producator din regiunea Eger si totodata importator de vinuri din Romania pentru piata maghiara. "inca nu se stie cu precizie din ce cauza, dar Ungaria isi consuma propriul vin, la care se adauga, intr-o masura destul de mica totusi, unele dintre tarile europene de traditie sau de proximitate.

E posibil sa fie un efect pozitiv al nationalismului, dar la noi vinurile straine nu s-au bucurat de mare succes. E o situatie atipica", recunoaste Gali, care arata insa ca, in tara vecina, un rol important in domeniu il joaca cele peste 3.000 de cluburi sau asociatii ale iubitorilor de vin raspandite in toata tara si care contribuie decisiv la educarea consumatorilor si la formarea gusturilor.
Sa fie oare nationalismul raspunsul asteptat pentru posibila criza de pe piata romaneasca? Dupa toate aparentele, vom avea un raspuns clar abia la anul. Deocamdata, vinurile straine incep sa curga.