Pe fondul cresterii nivelului de trai, cat si prin prisma faptului ca produsele financiare de credit pentru persoanele fizice sunt din ce in ce mai diversificate, piata de retail a intrat si ea pe o panta ascendenta. In speta, unul dintre cele mai explozive segmente, cel al centrelor comerciale de tip mall, cunoaste si el o dinamica aparte, tendinta ce se va mentine si anii viitori.

Desi nivelul de trai este inferior celorlalte state europene, piata romaneasca este foarte atractiva pentru retail-erii straini. "In aceste conditii, va creste si interesul marilor retail-eri pentru piata din Romania, ceea ce va impulsiona dezvoltarea de noi centre comerciale moderne", ne-a declarat Aura Voiculescu, consultant senior in cadrul departamentului Retail al DTZ Echinox.

Desi nu sunt cele mai sonore nume din businessul international, retailerii au adus pe piata autohtona proiecte moderne si nu au facut rabat de la regulile internationale referitoare la design si layout, numarul locurilor de parcare, nume celebre printre chiriasi, mentinerea zonelor destinate relaxarii, precum cinemaul sau zona de distractie si, poate cel mai important, serviciile de calitate.
"Putem spune chiar ca vom asista la o trecere directa de la centrele comerciale de prima generatie (de exemplu: reamenajari ale vechilor magazine universale - Unirea Shopping Center) la centre foarte moderne, care vor putea concura orice mall din Europa Centrala si de Est: Polonia, Ungaria, Cehia", subliniaza Voiculescu.

0,07/capita

Chiar daca Bucurestiul se situeaza inca pe locurile marginase in ceea ce priveste oferta de spatii comerciale moderne, este asteptata si nu numai, ci chiar anuntata, patrunderea operatorilor internationali pe toate segmentele pornind de la discounteri si pana la complexuri ce inglobeaza hipermarketuri. "Prin urmare ne asteptam ca cererea pe aceasta piata sa se mentina in crestere, urmand sa se stabilizeze in urmatorii 2 ani, pe masura ce noile proiecte vor fi livrate pe piata".
In prezent, stocul de spatii in mallurile romanesti este de aproximativ 150.000 mp, beneficiind de un grad de ocupare de 100%.

Comparativ cu restul capitalelor europene, Bucurestiul sta foarte prost. In timp ce in Varsovia stocul total este de 1.300.000 mp, iar ratia de 0,79/capita, in Praga este de 460.000 mp, iar ratia de 0.38 mp/capita, in Budapesta 550.000 mp si 0.27 mp/capita, ratia din Capitala fiind de 0,07/capita.

Citeste si:

Cunoscut ca fiind epicentrul exploziilor din imobiliarul autohton, Bucurestiul nu va fi singurul oras ce va beneficia de planurile de extindere ale retailerilor, care vor patrunde in toata tara. "Bucurestiul este si va ramane in continuare piata cea mai activa din sectorul imobiliar. Spre deosebire insa de piata spatiilor de birouri, piata de retail a inregistrat dezvoltari semnificative si in principalele orase din provincie".
Desi imobiliarul bucurestean este foarte bine reprezentat in zona de nord a Capitalei, iar populatia cu cele mai mari venituri se afla tot in aceeasi zona, mall-urile sunt situate in principal in centru si centru-sud. "Stocul de spatii in centre comerciale moderne a cunoscut modificari semnificative in 2006, anul 2007 va aduce ca noutati extensia Bucuresti Mall si Baneasa Shopping City, iar la nivelul anului 2008 putem vorbi de o triplare a acestui stoc in cazul in care proiectele mentionate se vor materializa la termen.

Celebrul proiect Esplanada va suplimenta de asemenea oferta de spatii comerciale moderne intrucat cuprinde si un element de retail pe langa cel rezidential, birouri, hotel."

1 loc de parcare la 20 mp suprafata inchiriabila

Pentru a putea fi catalogat drept mall, un centru comercial trebuie sa se diferentieze prin unicitatea conceptului si a temei arhitecturale pentru cladirile componente. "Un centru comercial nu este un ansamblu aleator sau neplanuit de cladiri separate sau cu perete comun". Un alt element important este "un site unitar, potrivit tipului de centru comercial. Site-ul poate permite extinderea cladirilor in situatia in care zona de atractie sau alt factor de crestere vor cere acest lucru".

Foarte importanta este locatia si implicit zona de acces. "O locatie accesibila in cadrul zonei de atractie cu intrari adecvate si iesiri pentru traficul auto si pietonal, cat si pentru pasagerii de tranzit, acolo unde este cazul", subliniaza Voiculescu. Serviciile aditionale pentru clienti si nu in ultimul rand locurile de parcare oferite asigura succesul unui centru comercial de tip mall.

Pentru a putea fi vorba despre o parcare suficienta, pentru fiecare 20 mp suprafata inchiriabila este nevoie de un loc de parcare, spune reprezentantul DTZ. "Parcarea trebuie conceputa astfel incat sa creasca traficul pietonal in favoarea avantajului maxim pentru cumparaturi si sa ofere distante de mers acceptabile de la masinile parcate la intrarile centrului sau la intrarile separate ale magazinelor individuale".