Monopolul biletelor de tren stirbeste pachetele ANAT Asociatia semnaleaza Consiliul Concurentei

Agentiile de turism acuza Caile Ferate Romane de monopol pe piata biletelor de tren. Culpabilizare fundamentata, daca tinem cont de faptul ca mentinerea arbitrara a monopolului vanzarii biletelor de tren nu are baza legala. Astfel, Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism precizeaza ca demareaza "toate demersurile necesare si legale privind actionarea in Justitie a CFR, totodata ANAT solicitand Consiliului Concurentei inceperea unei investigatii in vederea sanctionarii SNTFC CFR Calatori", se arata intr-un comunicat al Asociatiei.

Refuzul companiei cailor ferate de a renunta la monopol este inexplicabil pentru agentiile de turism, cu atat mai mult cu cat cele trei componente implicate, respectiv CFR, agentiile, si calatorii, ar avea de castigat de pe urma vanzarii de bilete prin mai multi agenti. "Nu-mi pot explica atitudinea CFR. Avem de pierdut cu totii. Daca am putea vinde bilete de tren, CFR ar avea mai multi clienti. Biletul de tren ar trebui sa faca parte din pachetul turistic oferit de agentiile de profil, asa cum se intampla in toata Uniunea Europeana. Ambele parti pierdem clienti din cauza monopolului CFR", ne-a spus Gheorghe Fodoreanu, presedintele ANAT.

2.300 de agentii, discriminate

ANAT mai afirma ca SNTFC a facut o singura exceptie de la acest monopol, "avand de ani de zile un contract pentru comercializarea biletelor de calatorie cu o singura agentie de turism romaneasca, ceea ce reprezinta incalcarea Legii nr. 21/1996 si discriminarea celorlalte 2.300 de agentii din tara". "SNTFC ne-a anuntat ca in momentul in care, din punct de vedere tehnic, emiterea se va putea face in agentii, suma pe care o agentie va trebui sa o plateasca pentru a deveni agent SNTFC ar fi de circa 15.000 de euro, aceasta reprezentand contravaloarea softului si a echipamentelor necesare activitatii de vanzare a biletelor si legitimatiilor CFR.

Aceste programe si echipamente ar urma sa fie achizitionate de la companii 'agreate>> de SNTFC, la preturi impuse si mult mai mari decat daca s-ar achizitiona de pe piata libera. Obligativitatea de a achizitiona aceste softuri si echipamente reprezinta incalcarea de catre SNTFC a Legii 21/1996 conform art. 6 literele d) si e)", se mai spune in comunicatul ANAT.

Noi da, voi nu

ANAT afirma ca SNTFC refuza colaborarea cu agentiile de turism, contra comision, la vanzarea biletelor de tren. "Totusi, toate agentiile de voiaj ale SNTFC comercializeaza produse turistice (bilete de avion, de autocar etc.) contra comision, facand practic concurenta pe piata agentiilor de turism. Patronatul ANAT lupta pentru ca publicul larg sa fie mai bine servit cu bilete de tren, de la orice agentie acreditata, asa cum se practica in statele Uniunii Europene, si nu doar de la gara sau de la agentiile CFR", afirma patronatul ANAT.

CFR prefera sa inregistreze pierderi masive, din banii contribuabililor, decat sa renunte la monopolul asupra vanzarii biletelor de tren, care este, oricum, arbitrar, a declarat, pentru NewsIn, vicepresedintele Asociatiei, Dragos Anastasiu. "Cel mai bun exemplu in acest sens este faptul ca CFR a investit aproximativ patru milioane euro pentru modernizarea unor vagoane de tren si transformarea lor in vagoane de lux, business-class, vagoane care circula aproape goale. In acelasi timp, CFR refuza sa colaboreze cu agentiile de turism, cand se stie ca acestea sunt specializate pe sectorul serviciilor de turism de afaceri", a spus Anastasiu.

Patronatul ANAT sustine ca incearca de peste doi ani sa negocieze incheierea unui protocol care sa respecte solicitarile membrilor sai si totodata sa se incadreze in normele legale prevazute de Legea 21/1996, dar ca de fiecare data a fost intampinat de reprezentantii SNTFC cu dezinteres.
"Refuzul acestora de a negocia protocolul a urmarit amanarea sau chiar renuntarea de catre patronatul ANAT la acest demers", mai afirma ANAT.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.