AmInarea repetata a adoptarii actului normativ prin care se va modifica Codul Fiscal ascunde framintarile Cabinetului Tariceanu legate de finantele statului. Deficitul bugetar foarte strins rezultat din negocierile cu FMI nu poate fi atins decit daca se taie din cheltuieli, se mai cresc taxe si impozite sau si una si cealalta. Expertii organismului financiar international impun guvernului o aritmetica rigida. Asa s-a ajuns in situatia ca Romania sa-si propuna pentru 2005 sa nu cheltuiasca mai mult decit incaseaza. Pentru ca, de fapt, asta inseamna deficit bugetar aproape de zero.

TVA ramine 19%

Insistenta FMI pentru stringerea la maximum a surubului bugetar nu este legata direct de veniturile si cheltuielile statului. Ceea ce "ingrijoreaza" institutia financiara este deficitul de cont curent. Mai exact, diferenta tot mai mare dintre valuta care intra si cea care iese din tara. Printr-un deficit bugetar cit mai strins se mizeaza pe temperarea cererii de consum, care stimuleaza suplimentar importurile si creste implicit deficitul de cont curent. Or, cea mai simpla cale de a potoli setea de consum a cuiva este sa-i pui impozite si taxe care sa-l usture la portofel cind cumpara ceva. Majorarea accizelor la benzina, tutun, alcool si introducerea lor pentru gaze si electricitate nu este, se pare, suficienta. De aceea, FMI a insistat de la inceput pentru majorarea TVA, taxa care se aplica pe tot ce misca in economie. Cresterea TVA, introdusa ca atare in prima forma a memorandumului suplimentar de politici economice si financiare, ar rezolva problema acoperirii golurilor din buget. Masura este insa extrem de nepopulara, iar premierul Tariceanu si Ionut Popescu amintesc periodic ca TVA ramine la 19%.

Sapte taxe noi

Citeste si:

Daca excludem ipoteza ruperii relatiilor cu FMI (acordul este oricum de tip preventiv), mai ramine varianta aparitiei de noi impozite, in situatia in care TVA ramine la acelasi nivel. Surse apropiate negocierilor au avansat ipoteza unui pachet de sapte-opt impozite "personalizate". Asta inseamna ca Executivul va introduce impozite care sa nu afecteze intreaga populatie. Variantele cele mai plauzibile sint impozitul pe importuri si cel pe mosteniri.

Urmeaza numai ca acestea sa fie incluse in memorandumul cu FMI, ce va fi finalizat dupa toate probabilitatile in aceasta luna. Apoi, Executivului de la Bucuresti nu-i ramine decit sa le certifice prin actul normativ care va modifica Codul Fiscal. Pe parcursul anului, dupa incheierea negocierilor cu FMI, mai pot aparea surprize. In programul economic de preaderare trimis de guvern la Bruxelles se arata ca, in cazul in care colectarea veniturilor la buget lasa de dorit, Cabinetul Tariceanu va recurge la majorarea de impozite si taxe, ba chiar va introduce unele noi.

Reprezentantii guvernului nu au dorit sa confirme sau sa infirme veridicitatea spuselor sursei. "Pina la incheierea negocierilor, nu comentam nimic", a spus purtatorul de cuvint al Executivului, Oana Marinescu.