Un adevarat razboi deschis, cel putin la nivel declarativ, pare sa fi izbucnit pe frontul privatizarii. Aceasta, dupa ce Gabriel Zbircea, presedintele Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a prezentat, ieri, deputatilor din Comisia de politica economica, ideea unificarii activitatilor desfasurate de AVAS si Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI), din cadrul Ministerului Economiei si Comertului (MEC). Oamenii ministerului au "percutat" rapid, raspunsul nelasandu-se asteptat prea mult; s-a reamintit experienta "deloc fericita" a fostului FPS, si s-a atras atentia asupra faptului ca in industrie nu poate fi vorba despre o privatizare pe bucati. Institutia afirma totusi, ca, daca proiectul este viabil, il va sprijini pentru binele general.

Ca sa incercam sa explicam coliziunea frontala, Ioan Codrut Seres, ministrul Economiei si Comertului, declara, in fata aceleiasi comisii din Camera Deputatilor, cu doar o zi inainte, ca ar trebui reziliat contractul de privatizare al societatii Uzinele Sodice Govora. Si in acest caz, raspunsul a fost prompt: "AVAS este singura institutie abilitata sa se pronunte asupra privatizarii Uzinelor Sodice Govora si nu are motive sa rezilieze contractul".
Conflictul intre cele doua institutii de importanta majora pentru economia romaneasca nu putea sa apara intr-un moment mai prost: la 13 aprilie, Parlamentul European trebuie sa isi dea acordul (sau nu) pentru Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana. Oficialii vor analiza oportunitatea aderarii unei Romanii in care doua institutii ale statului se cearta ca la usa cortului pentru "caimacul" privatizarilor de mare anvergura.

Desigur ca, in contextul actual, ideea unui singur organism de privatizare, pentru evitarea birocratiei si nu numai, este binevenita, de fapt chiar mentionata in Raportul de tara al Comisiei Europene pentru 2004, care remarca, printre altele, existenta unui cadru legal complicat in domeniu. Sa nu uitam nici diversele critici la adresa privatizarii lansate, in repetate randuri, de toate organismele internationale, FMI, Banca Mondiala etc. Nu putem ascunde nici faptul ca performantele OPSPI lasa de dorit, iar provenienta anumitor fonduri folosite, sustin barfele din piata, ridica semne de intrebare.

Citeste si:

Singurul rezultat notabil a fost vanzarea "perlei coroanei", Petrom, catre OMV, o societate care valoreaza in total mai putin decat ceea ce a cumparat. Solutii, pentru cei implicati, exista. Spre exemplu, in urma cu sase ani, se sugera transformarea fostului FPS intr-un fond de investitii, care nu numai ca ar fi adus venituri esentiale pentru aducerea societatilor din portofoliu in parametri normali, ci ar fi devenit si un jucator puternic pe piata de capital, maximizand profiturile rezultate din privatizare. Ar mai ramane de spus doar ca cei care guverneaza ar trebui sa evite, macar acum, scandalurile publice generate mai mult de incercarea de a-si sufla "feliile de tort" intr-un razboi declarativ ce poate crea impresia de haos intern, in cel mai delicat moment posibil...