Imperiile media isi impart piata de publicitate Ringier, Intact, Realitatea-Catavencu, MediaPro Sute de milioane de euro

Piata romaneasca de publicitate, tot mai expansiva si din ce in ce mai premiata la festivaluri celebre, ale carei cote sunt de ordinul sutelor de milioane de euro, atrage ca un magnet atentia imperiilor media. Desi media autohtona se poate lauda cu nume celebre precum Burda, Edipresse sau Lagardere, in Romania jocurile sunt facute de Ringier, Intact, MediaPro si Realitatea-Catavencu.

Daca pana anul trecut grupurile puternice media erau impartite de familia Voiculescu, Adrian Sarbu si Michael Ringier, odata cu preluarea grupului de presa Catavencu de catre Sorin Ovidiu Vantu, un nou jucator puternic si-a facut aparitia in peisajul romanesc.

Un nume celebru patruns la mijlocul lunii februarie este Dogan, cel mai mare grup media din Turcia. Turcii au lansat un post de televizune, Kanal D, care a inceput sa emita la sfarsitul saptamanii trecute.

Preluarile diverselor medii si integrarea acestora intr-un grup, un trend al pietei romanesti, sunt puse pe seama ratiunilor economice. Trusturile de presa traiesc din publicitate si au un atu considerabil si interesant pentru agentiile de publicitate prin faptul ca ofera acces catre un public numeros.

Cu cat un grup detine in portofoliu un numar mai mare de titluri, cu atat este mai interesant pentru agentiile de publicitate, care cumpara un numar de cititori. Televiziunile si publicatiile de nisa duc, fara doar si poate, la o afacere pe cinste.

Mediapro

Conceptul de televiziune moderna a fost lansat in Romania de Adrian Sarbu, actionar al grupului MediaPro, prin deschiderea postului de televiziune Pro TV. Grupul condus de Sarbu si-a largit cu mult aria si, pe langa postul Pro TV, cuprinde alte doua televiziuni, Acasa TV, prima televiziune de nisa romaneasca, Pro Cinema, doua posturi de radio, Pro FM si Info Pro, agentia de presa Mediafax, precum si alte publicatii. Pentru posturile de televiziune, actionarii majoritari sunt americanii de la CME.

Divizia de print a grupului, Publimedia, cuprinde nume importante precum Ziarul Financiar, Business magazin, Maxim, Playboy, ProMotor sau recent lansata revista de business, Target. Pe langa acestea, grupul inglobeaza o tipografie si studiourile MediaPro de la Buftea.

Realitatea-Catavencu

Implicat in media inca de la inceputul anilor '90 prin statutul de actionar la o publicatie devenita celebra, Academia Catavencu, Sorin Ovidiu Vantu a reintrat in afacerea media anul trecut dupa ce initial alesese sa vanda participatia la toate publicatiile. Investitiile in postul Realitatea TV au reusit sa isi atinga scopurile, televiziunea in cauza fiind una de notorietate si cu o ascensiune spectaculoasa. Pe langa cunoscuta revista de satira Academia Catavencu, grupul patronat de Vantu are in portofoliu un post de radio care s-a diferentiat inca de la debut, Radio Guerilla, si alte cateva publicatii precum 24 FUN, Aventuri la pescuit sau Tabu. Pentru anul acesta, grupul isi va consolida pozitia in televiziune si print prin aparitia a opt produse noi.

Intact

De cand a lansat Antena 1, Dan Voiculescu a pus bazele unui grup puternic din care mai fac parte reviste, doua cotidiene, unul generalist si unul sportiv, cat si televiziunile Antena 3, Euforia TV si un post de radio. Radio Romantic, cu un public-tinta bine determinat, si ziarele Jurnalul National si Gazeta Sporturilor sau publicatia Tango sunt printre cele mai importante produse Intact.
Pentru luna martie, grupul Intact a anuntat ca va lansa o noua televiziune, care va avea in prim-plan talk-show-urile, Antena 2.

Ringier

O familie cu puternice radacini in presa, Ringier, si-a intins tentaculele pe doua continente, Europa si Asia. In Romania, grupul editeaza o serie de publicatii pentru femei, saptamanalul Capital si alte patru cotidiene aflate in top.

Piata romaneasca se poate lauda cu cel mai citit cotidian, Libertatea, sau cu liderul pietei de publicatii economice, Capital. Pe langa acestea, titlurile Ringier includ ProSport, Unica, Bolero sau ghidul TV Satelit. La nivel international, Ringier are un portofoliu de aproape 100 de titluri.

Romanesti si de nisa

O alta prezenta in media autohtona este familia Paunescu. In portofoliul grupului se afla postul de televiziune B1 TV, cotidianul Curierul National, ziarele din provincie Gazeta de Sud, Gazeta de Valcea, Gazeta de Olt si doua posturi de radio - Radio Sud si Radio Prompt Beius.

Un alt grup, de aceasta data romanesc suta la suta, este Centrul National Media (CNM), aflat in proprietatea fratilor Micula. In ciuda aparaturii tehnice care a necesitat investitii de proportii, National TV, N24, Favorit TV, Favorit FM si cotidianul Realitatea romaneasca nu aduc foarte multa publicitate, aceasta venind in principal de la compania European Drinks&Foods, detinuta de aceiasi patroni. Desi nu mai este in centrul atentiei prin nume sonore, fondatorul Realitatii, Silviu Prigoana, se afla in media autohtona ca actionar la publicatia cu profil sportiv Fanatik si la cateva canale de televiziune precum Etno, Taraf sau Teleshopp 24.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.