In 2006 jumatate din produsele sub sigla MasterCard au fost co-branded. Plaja partenerilor este foarte extinsa. Cardul de credit ia fata "pusculitelor ambulante"

Bancile si alte institutii financiare au emis anul trecut in Romania 18 carduri sub sigla MasterCard. Din acestea 16 au fost carduri de credit, dintre care noua carduri co-branded. Dupa ce ani la rand, cardul de debit a dominat clar in structura "plasticelor" emise, cardul de credit si, in special cel co-branded cunosc o dinamica puternic ascendenta. "Cardurile co-branded au prins foarte bine la noi si au fost adoptate imediat de consumatori. Suntem inca la inceput de drum privind aceste programe de carduri", a declarat pentru Curierul National, Denisa Mateescu, General Manager Southeastern Countries, MasterCard Europe. Parteneriatele incheiate pentru cardurile co-branded acopera o arie foarte larga de magazine.

De la benzinarii la televiziune digitala

Parteneriatele pe care le-am incheiat anul trecut pentru a sustine emiterea de carduri co-branded au fost realizate cu o serie de comercianti ce activeaza pe mai multe segmente, ne-a spus Denisa Mateescu. Managerul de la MasterCard a dat ca exemple retaileri de electrocasnice dar si furnizori de televiziune digitala sau benzinarii. "Am avut multi parteneri de la retaileri de electronice si electrocasnice (Flanco-Flamingo, Altex, Media Galaxy, Daniel Expert), la retaileri de birotica si papetarie (Diverta) si pana la televiziune digitala (Boom) sau retele de benzinarii (MOL)", exemplifica Mateescu.

Cardul de debit pierde teren

Instrument de plata care domina pana acum, cardul de debit incepe sa piarda teren. Castigator tot cardul co-branded. "Piata locala a cardurilor a fost pentru o buna perioada dominata de cardurile de debit. In ultimii ani insa, segmentul cardurilor de credit a cunoscut o dezvoltare accelerata, astfel ca in prezent inregistram cresteri nu numai in privinta numarului de noi instrumente de plata lansate, dar mai important in privinta volumului de tranzactii", remarca reprezentantii MasterCard. Pe de alta parte, romanii au inceput sa inteleaga beneficiile utilizarii cardului la comercianti si nu la ATM. "Este evidenta tendinta posesorilor de carduri de a folosi instrumentele lor de plata din ce in ce mai des pentru a efectua tranzactii la comercianti. Este un lucru firesc, tinand cont ca acum vorbim de posesorii de carduri educati care stiu sa utilizeze un card si care doresc sa beneficieze de toate avantajele - comision 0 la plata, bonusuri sau discounturi pe care le primesc de la anumiti comercianti", ne-a spus Mateescu.

Potential semnificativ

Suntem inca la inceput de drum privind aceste programe de carduri, daca este sa ne uitam la vecinii nostri din Turcia care sunt, de altfel, si lideri incontestabili pe acest segment, adauga cei de la Mastercard. In Turcia s-a trecut de la conceptul de co-branded la cel de multibranded. Garanti BONUS, are inscrisi comercianti din 10 categorii diferite, adica 510 comercianti parteneri, marea majoritate fiind lanturi mari de distribuitori. "Cardurile co-branded au un potential de dezvoltare enorm daca stam sa ne gandim ca o singura persoana poate avea in portofel doua sau mai multe carduri co-branded de la diferiti comercianti, in functie de interese, preferinte, afilieri, stil de viata. In plus, exista o serie de sectoare care nu au fost suficient explorate inca cum ar fi: turism, finante, auto sau servicii GSM.", spune Denisa Mateescu.

Gradul redus de dezvoltare al pietei impreuna cu avansul veniturilor si al economiei recomanda cartile de credit ca o piata cu potential important de crestere. Numarul cartilor de credit va creste cu 130% in 2006, releva un studiu al Lafferty Group, o companie din Marea Britanie specializata in cercetare si consultanta. Potrivit studiului romanii au nivel destul de ridicat de familiarizare cu sistemele electronice de plata. Totusi, piata creditelor de consum se mentine la un nivel redus comparativ cu tarile din Uniunea Europeana. Anul trecut, in Romania piata creditelor de consum a fost responsabila pentru doar 11% din veniturile aflate la dispozitia persoanelor, comparativ cu 68% in Germania si 35% in Ungaria. In plus, cartile de credit au reprezentat sub 10% din totalul cardurilor de plata in 2005, urmand a creste la peste 21% in 2007.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.