'Afacerile la cheie' trec de un miliard de euro O marca deja cunoscuta pe piata, know-how-ul necesar punerii pe picioare a afacerii precum si asistenta ulterioara reprezinta doar cateva din avantajele pe care care un investitor le primeste in momentul in care doreste contractarea unei francize.

In schimb, el trebuie sa detina resursele financiare necesare initierii afacerii, sa corespunda profilului definit de francizor si, dupa caz, sa aiba in proprietate sau inchiriat spatiul unde va fi implementat conceptul. In plus, va plati o taxa de intrare in sistemul de franciza (practit pretul platit pentru folosirea marcii si primirea asistentei) si o parte anuala din profitul inregistrat. Uneori se plateste si o taxa de publicitate, ca o contributie la bugetul de publicitate al companiei a carei franciza a fost achizitionata.

Sistemul este preferat de tot mai multi investitori, numarul francizelor fiind aproape dublu in 2006 comparativ cu 2005. "Dinamica pietei va fi mult impulsionata acum, dupa intrarea Romaniei in Uniunea Europeana. 'Afacerile la cheie' trec de un miliard de euroVa fi impulsionata de caderea unor bariere vamale, de facilitarea comunicarii si de alinierea cadrului legislativ. Estimarea noastra este ca trendul observat la finele anului trecut, de 30 - 35%, se va pastra pentru urmatorii doi - trei ani", a declarat pentru Wall-Street Razvan Blid, director CHR Consulting, companie care ofera consultanta pe piata francizelor. CHR Consulting a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 250.000 de euro, estimarile pentru 2007 vizand o dublare la 500.000 de euro.

Citeste si:

In prezent exista aproximativ 300 de "afaceri la cheie" care deruleaza impreuna afaceri ce au trecut in 2006 de pragul de un miliard de dolari. Succesul francizelor nu este insa garantat 100%, existand si companii care dau faliment desi incep o afacere care s-a dovedit profitabila initial. Cauzele pot fi multiple, de la incapacitatea francizatului de a gestiona businessul achizitionat si din cauza unei comunicari defectuoase dintre francizor si francizat, pana la lipsei asistentei francizorului si incompatibilitatile conceptului cu piata romaneasca.

Mc'Donalds, Ikea, Pizza Hut, Fornetti, Zara sau Ikea sunt branduri internationale care sau impus si pe piata autohtona, fiind printre cele mai cunoscute francize. Interesant este faptul ca tot mai multe companii autohtone aleg sa se extinda prin aceasta metoda. 'Afacerile la cheie' trec de un miliard de euro"Sunt si firme autohtone care au inceput sa foloseasca franciza ca o modalitate de a se extinde teritorial si a isi spori cota de piata", spune la randul sau Adrian Gheorghe, managing director Thinkbig Franchise Consultants, companie care ofera de asemenea consultanta in domeniu. Euro GSM, GETTS, Medicis, Wu Xing, Silvian sau Ana Pan sunt doar cateva dintre companiile autohtone care au ales potrivit lui Razvan Blid sa se extinda prin aceasta metoda.